Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

50 procents rabatt hos DN och SvD

Publicerad: 26 Maj 2010, 04:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

Både DN och SvD erbjuder annonsörerna minst 50 procents rabatt i sommar.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetHenrik StangelGöteborgs-PostenPierre BergströmMetroDNSydsvenskanDagens Nyheter

Svenska Dagbladet ger alla annonsörer halva bruttopriset på 3-5 införanden och 60 procents rabatt på 6-9 införanden. Även online får annonsörerna 50 procents rabatt. Erbjudandet gäller 28 juni-15 augusti.

– Vi har haft samma erbjudanden tidigare år också och det fungerar bra, säger Pierre Bergström, försäljningschef på SvD.

Han räknar med att öka försäljningen jämfört med förra sommaren, men då ska man komma ihåg att 2009 var ett år med ovanligt låga annonsvolymer.

– Annonsvolymerna sjunker under sommarveckorna, det är inget unikt för SvD.

Även Dagens Nyheters Henrik Stangel tror på ökad försäljning i sommar:

– Det har varit bra drag på detaljist så där förväntar vi oss en ökning. Kanske kan vi gå upp 4-5 procent över sommaren.

DN kör en sommarkampanj gentemot detaljhandeln. De som ökar sina investeringar får dubbelt så mycket utrymme som ökningen. Liksom tidigare år kör tidningen även Reklamcupen. I år tävlar 32 bidrag till en kostnad av 90 000 kronor vardera.

Varken Metro, Sydsvenskan eller Göteborgs-Posten kör några generella kampanjer, utan jobbar med skräddarsydda lösningar mot sina kunder.

– Vi kommer att gå ut med en kampanj för att påminna annonsörerna om GP:s styrka under sommaren. Många annonsörer, som detaljist, resor, bostad och bil, går ju in i semestermode och då finns möjlighet att vara lite mer aggressiv gentemot sina konkurrenter och ta marknadsandelar, säger Fredrik Dobber, annonschef på GP.

Både Fredrik Dobber och Sydsvenskans annonschef Peter Wallentin räknar med en ökad försäljning. Framför allt är det bostad, plats, motor och lokala detaljister som står för den största ökningen hittills i år, berättar Peter Wallentin.

– De branscher som tog de tuffaste smällarna förra året går väldigt bra nu. Alla trender pekar på att vi kommer att öka under sommaren, säger han.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.