Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

5 pr-case från reklamsidan

Publicerad: 11 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

I årets upplaga av Spinn får traditionella pr-byråer hårdare konkurrens än någonsin från reklambyåer.Här är fem av de kampanjer som kan prisas på galan den 20 november.


Robyn-robot gav fler kvinnliga ingenjörer

KTH:s utbildning inom mekatronik hade 90 procent manliga studenter. För att locka fler kvinnor fick nio studenter i uppdrag att bygga en dansande robot till den teknik- och robotintresserade superstjärnan Robyns ära.

För att locka in Robyn skapades en ”hälsnings-robot” som via en film berättade om projektet. Filmen spred sig. Och Robyn hörde snart av sig. Tre månader senare var den dansande roboten klar – och projektet nådde en global räckvidd på 15 miljoner människor, enligt Mediapilot.

Enligt byråns presentation ökade antalet kvinnliga sökande till KTH:s utbildning med inriktning mekatronik med 90 procent.

Kampanj: ”The Robot Project.”

Kund: KTH.

Byrå: Familjenpangea.

Nominerad i: Årets bästa pr-kampanj och årets samhälls­informations­kampanj.

 

Klaus-Heidi sålde drömmen om Berlin

Älskar du Berlin lika mycket som vi gör? Då kan du vinna ett helt nytt liv där. Vi betalar alles.

Det var budskapet från Lufthansa hösten 2013. Enda kruxet: För att tävla om vinsten, bland annat ett års boende i en lägenhet i Kreuzberg, var man tvungen att byta namn till ”Klaus-Heidi”. De som inte ville löpa linan ut, men bytte namn till Klaus-Heidi på Facebook, kunde hämta hem 500 kronor i rabatt på en Lufthansaflygning. Kampanjen har vunnit ett flertal priser redan – och fick ett enormt pr-genomslag i sociala och traditionella medier. För Lufthansa blev den ett sätt att komma bort från det prisfokus som präglar flygbolagens kommunikation.

Kampanj: ”Är du Klaus-Heidi?”

Kund: Lufthansa.

Byrå: DDB Stockholm.

Nominerad i: Årets konsumentkampanj, årets bästa pr-kampanj och årets integ- rerade kampanj.

 

Experiment satte fokus på långsamt nät

För att berätta att lilla Umeå Energi också levererar ”lagg-fritt” bredband på 1 000 Mbit i sekunden skapade ANR BBDO ett experiment. Fyra frivilliga utrustade med virtual reality-brillorna Oculus Rift fick uppleva hur lagg (den fördröjning som uppstår av för långsam internetuppkoppling) påverkar det verkliga livet.

Målet var att få folk att fundera på varför man uthärdar lagg digitalt, när det skulle vara otänkbart IRL.

Resultatet blev massiv uppmärksamhet, även hos internationella medier. På Youtube har filmen 5,5 miljoner visningar. Målgruppen var primärt gamers och teknikfreaks. Försäljningen av bredbandet har ökat med 54 procent, enligt byråns uppgifter.

Kampanj: ”Living with lag.”

Kund: Umeå Energi/ume.net.

Byrå: ANR BBDO.

Nominerad i: Årets bästa pr-kampanj, årets konsumentkampanj och årets digitala kampanj.

 

Mobilspel lyfte ungas sparande

Hur får man unga människor att tänka på något så tråkigt som sparande för att bygga upp en ekonomisk buffert?

Lösningen från Volontaire blev en remake på det omåttligt populära och omvittnat beroendeframkallande spelet ”Flappy Bird” – som försäljningsstoppades av upphovsmannen Dong Nguyen.

Det blev ett sätt för Ikano Bank att positionera sig som något annorlunda än den konservativa banksektorn, och prata med ungdomar genom redan existerande mediekonsumtionsvanor.

Den spelare som lyckades spara mest i det extremt svåra spelet belönades med ett sparkonto laddat med 100 000 kronor.

 

Utomhusreklam gav 22 miljoner visningar

En total räckvidd på 200 miljoner människor världen över. 22 miljoner Youtube-visningar. Och flera priser. Det är hittills facit för Abby Norms gatuexperiment för Photoshop där JCDecaux reklamyta vid en busshållplats i Solna förvandlades till en interaktiv mindfuck.

I en van satt teamet som smygfotade resenärer och snabbt slängde upp bilden i Photoshop. I realtid kunde de medverkande sedan följa Photoshop-konstnären Erik Johanssons konster – med dem själva i huvudrollen – på den digitala skärmen i busskuren.

Resultatet blev häpnadsväckande, både för dem som var på plats och för Youtube-publiken.

Kampanj: ”Ikano Flappy Saver.”

Kund: Ikano Bank.

Byrå: Volontaire.

Nominerad i: Årets digitala kampanj.

Kampanj: ”Photoshop Live – Street Retouch Prank.”

Kund: Adobe.

Byrå: Abby Norm.

Nominerad i: Årets business to business.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.