Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

5 frågor till...

Publicerad: 31 Mars 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

...Nicolas Franchet, global retail- och e-handelschef på Facebook, som nyligen besökte Stockholm för Facebooks e-handelskonferens.


Vilka är de viktigaste trenderna inom retail?

– Mobilen och personalisering. Allt fler e-handelsföretag har kunder som bara använder mobilen, för Amazon görs 70 procent av köpen från appen. Eftersom annonsytan är så mycket mer begränsad i mobilen är personaliserad marknads­föring ett måste.

Hur viktiga är retail­annonsörer för Facebook?

– Vi avslöjar inte omsättning för olika branscher, men retail är en stor annonsörs­kategori med många sofistikerade och innovativa marknadsförare.

Vad erbjuder ni dem?

– E-handlarna har mycket data om sina kunder, som tillsammans med vår data om samma personer i vår custom audience-produkt blir en väldigt stark kombo. Butikerna vet vilka som är intresserade av deras produkter, genom oss kan de få mer information om dessa personer och kan rikta relevanta erbjudanden till dem på vår plattform, där de spenderar mycket tid.

Hur resonerar ni kring integriteten så att inte annonsörerna skrämmer bort kunder genom att veta för mycket om dem?

– All data kombineras på ett väldigt privat sätt, individerna exponeras aldrig för annonsören och vi pratar aldrig till dig som individ. Integritetsproblemet handlar främst om dålig målgruppsstyrning, kunderna är glada över att få relevanta erbjudanden. Om du funderar över att köpa bordssilver, och ser en annons för bordssilver i din Newsfeed så berikar det upplevelsen.

Vad tycker du om annonsörernas kreativitet på Facebook i dag?

– Spretig. Det är fortfarande tidigt och det finns gott om utrymme för innovation. Vi har sett väldigt kreativa idéer, inte minst i video och i kombinationen varumärkesbyggande och säljdrivande reklam. Bra innehåll hamnar högt i Newsfeed.

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.