Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

5 av 20 är helt utan närvaro

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Sociala medier har ännu ingen självklar plats i mediemixen. En fjärdedel av landets 20 största annonsörer är inte socialt aktiva alls. Nästan hälften har en blygsam närvaro. Detta trots att det snackas mer än någonsin om varumärkena därute.


Sveriges 20 största annonsörer spenderar milslångt mer på traditionella medier, trots att deltagandet i sociala medier växer och berör betydligt fler delar av företagens organisation.

Fem av de 20 största medieköparna – Elgiganten, Media Markt, Ö&B, Lidl och Willys – är inte aktiva alls i sociala medier. Hälften har ingen svensk närvaro på Facebook och Twitter för modervarumärket. Sveriges största medieköpare Ica är bara sparsamt sociala.

– Vi är inte särskilt aktiva från Ica centralt, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica Sverig-e.

Det hindrar inte andra från att prata. Ica är det näst mest omdiskuterade varumärket, efter Ikea. Det visar siffror som Whitevector och MEC har tagit fram för Dagens Medias räkning.

– Det är varumärken som majoriteten av svenskarna har kontakt med. De har även en fysisk plats. Mycket av pratet handlar om att ”jag åkte till Ikea” eller ”jag var nere på Ica”, säger Joel Nyrén, specialist på sociala medier på MEC.

Ikea är också varumärket som det snackas mest positivt om i sociala medier, följt av Procter & Gamble, Volkswagen och Ö&B. Men alla 20 medieköpare får övervägande positiva omdömen. Tele2 och Lidl får minst glada tillrop.

Annonsörernas närvaro i sociala medier varierar från att bara lyssna, till att även delta i samtalet i andras bloggar och nätverk. De som kommit längst är även aktiva i egna kanaler på Facebook, Twitter och Youtube. Några har mobilappar, egna bloggar eller står bakom forum. Där svarar de, informerar om produkter och erbjudanden samt engagerar besökarna med kampanjer och inspiration.

I stort sett alla annonsörer som kommenterar nästa års budget för sociala medier signalerar att det blir en större pengapott nästa år. Och alla som inte har klivit in följer utvecklingen och planerar sin entré.

– Vi ska in, men vill göra det helt rätt och undvika klassiska misstag, säger Eddie Hernandez, marknadschef på Elgiganten.

Här är alla annonsörernas svar i enkäten. Nils Larsson, marknadschef för Ikea är tyvärr felciterad i tidningen under frågan "Vilka arbetar med sociala medier?". Nedan finner du det korrekta citatet.

 

 

 

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.