Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

”3D förblir en rolig kuriositet”

Publicerad: 23 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57


24 juni 2015. Hösten 2010 stod Discovery inför lanseringen av världens första tv-kanal i 3D. Även i Sverige var entusiasmen för 3D-tv stor. Tv-återförsäljarna räknade med försäljningssuccé och tv-husen planerade för egna 3D-kanaler för sport och film.

– Vi är förskräckligt intresserade, sade dåvarande planeringschefen på TV4, Malte Andreasson, som trodde att TV4:s första 3D-kanal skulle lanseras 2012.

Canal Digital distribuerade Eurosports sändning av en tennismatch i 3D sommaren 2011.

– 3D är ett naturligt nästa steg för oss eftersom det lämpar sig väl för vår distributionsform, sade dåvarande vd:n Mats Almgren.

Canal Digital lanserade Sveriges första 3D-kanal i slutet av 2011, och lade ned den igen knappt tre år senare.

– Vi hade ganska höga förväntningar och tyckte att det var väldigt spännande att ha en 3D-kanal, säger Canal Digitals dåvarande vd Mats Almgren, som i dag jobbar som affärsområdeschef för företagstjänster hos Canal Digitals ägare Telenor.

– Men man kan konstatera att väldigt få är beredda att sitta framför tv:n med 3D-glasögon på sig, fortsätter han.

Entusiasmen har släppt och Mats Almgren har i dag svårt att tro att 3D-tv någonsin kommer att få något genomslag i Sverige. I alla fall inte så länge det krävs glasögon.

– Glasögonen är den stora barriären. Om brillorna försvinner kan det nog finnas ett visst intresse, åtminstone för filmer i 3D. Det funkar ju på bio.

Malte Andreasson lämnade TV4 2013 för att starta Youtube-nätverket United Screens. TV4 startade inte någon 3D-kanal 2012, och har inte gjort det senare heller.

– Precis som jag gick idén om 3D över till digitalsidan. Vi producerade senast i helgen en film på Dreamhack som går att se i 3D med hjälp av en kartongbit och en mobiltelefon, säger Malte Andreasson i dag.

Inte heller han har längre några förväntningar på 3D inom linjär-tv, och tror inte att det kommer slå igenom på webben heller.

– 3D kommer att förbli en rolig kuriositet. Däremot tror jag mycket på filmer som kan ses i 360 grader, vilket vi ser mer och mer av. Det kommer att bli stort.

1 september 2010. Hösten 2010 stod Discovery inför lanseringen av världens första tv-kanal i 3D. Även i Sverige var entusiasmen för 3D-tv stor. Tv-återförsäljarna räknade med försäljningssuccé och tv-husen planerade för egna 3D-kanaler för sport och film.

–?Vi är förskräckligt intresserade, sade dåvarande planeringschefen på TV4, Malte Andreasson, som trodde att TV4:s första 3D-kanal skulle lanseras 2012.

Canal Digital distribuerade Eurosports sändning av en tennismatch i 3D sommaren 2011.

–?3D är ett naturligt nästa steg för oss eftersom det lämpar sig väl för vår distributionsform, sade dåvarande vd:n Mats Almgren.

Partierna satsar på sökordsmarknadsföring inför valet – några av dem för första gången

Annonsörerna har tröttnat på tv-kaoset – Tele2 hotar att överge tv

2009 ett stålbad för storbyråerna – åtta nätverksbyråer gjorde förlust

Nattsvart för Svenska Spel – tappar chefer och marknadsandelar

Fritidsresors Lottie Knutson jublar över ”Mads Mikkelsen-effekten”

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev