måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

3D-bio redan en succé

Publicerad: 31 augusti 2010, 13:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Biobesökarnas sug efter tredimensionella filmer har fått annonsörerna att rusa till. SF Medias vd David Bonnier tror på minst en fördubbling av intäkterna från 3D-reklam nästa år.


SA

Synnöve Almer


Biofilmerna ”Avatar” och ”Alice i underlandet” har lockat de stora massorna till biografernas 3D-salonger. I år är ett tjugotal av SF Bios 250 titlar just 3D-filmer. Numera filmas också de flesta amerikanska storproduktioner med två kameror för 3D. Lite för många, tycker David Bonnier, vd för SF Media.

– ”Avatar” var ett mästerverk, men vi har kunnat se att det sedan dess har stressats fram titlar i för snabb takt. Jag tror inte på samma explosion av titlar framöver utan att de som väljer att köra 3D gör det ordentligt.

Något som däremot kan explodera nästa år är bioreklamen i 3D. Hittills är det bara Festis, Mazda och Samsung som använt sig av den nya tekniken, men fler lär det bli.

– Jag tror att vi kommer att få se betydligt mer 3D-reklam. Vi har ett par annonsörer på gång och för diskussioner med ett tiotal, säger David Bonnier.

Fortfarande är det få annonsörer som producerar reklam i 3D och den nya tekniken finns inte i så många salonger ännu.

– Vi installerar nu i mycket snabbare takt än vi tidigare hade tänkt. Vi har även sett att 3D-reklam är väldigt effektfullt jämfört med 2D, säger David Bonnier.

En annonsör nådde närmare 100 procents reklamerinran för sin 3D-film. Den genomsnittliga erinran för en 2D-film på SF Bio är 70–80 procent.

Överlag är bioreklamen på frammarsch. Under årets fem första månader ökade bioköpen med 11 procent, enligt IRM. I fjol lade annonsörerna 100 miljoner kronor på bioreklam.

– Nästa år kanske 3D-reklamen kommer att stå för 15–20 miljoner kronor av våra intäkter, säger David Bonnier.

Så fungerar det

- 3D-upplevelsen, som kräver anpassade 3D-glasögon, gör att vänster respektive höger öga får se olika bilder med en liten förskjutning som motsvarar avståndet mellan ögonen. 3D-filmer fungerar bäst med en Blu-ray-spelare.

- Det finns olika tekniker för 3D-glasögon. På bio används passiva glasögon, som separerar en dubbelexponerad bild för ögonen. För tv används oftast aktiva glasögon som drivs av ett batteri. Höger och vänster öga stängs och öppnas om vartannat, synkroniserat med tv-bilden. Det gör att man kan se en tredimensionell bild. 3D-tv-sändningar kräver mer bandbredd än SD- och HD-tv.

- En 3D-produktion i dag filmas med två kameror som står bredvid varandra med samma avstånd som ögonen, det vill säga ett avstånd om cirka 6–8 cm.

- I och med att det finns ett begränsat utbud av 3D-filmer har några av elektroniktillverkarna tagit fram en funktion som räknar fram 3D-information i en vanlig 2D-källa. Dock kan detta inte bli lika bra som en riktigt inspelad 3D-film.

Källa: Torbjörn Sjöving, nordisk produktchef för tv på Sony.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev