Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Strategi och analys

31 helsidor annonser i nya Icon

Ett högt annonstryck får Bonnier Tidskrifters nya storsatsning Icon att gå upp i sidantal. "Det verkar som om marknaden känner samma behov av tidningen som vi gör", säger chefredaktören Peter Smirnakos.


Publicerad 2011-08-31 06:20

Ämnen i artikeln:

King

Dela artikeln:

Inför den första utgåvan har man fått göra en siduppgång på 16 sidor, berättar Peter Smirnakos. Totalt blir det 148 sidor, varav 31 är annonser.

– Vi hade ursprungligen räknat med ungefär 25 annonssidor. Det känns superkul att vi har ett sådant tryck från annonsmarknaden.

Tidningen ska innehålla intervjuer och reportage samt nyheter inom mat, stil, design, resor och miljö.

Peter Smirnakos vill dock inte avslöja exakt vad premiärnumret innehåller, men säger att personen på omslaget är en person ”som har dominerat och definierat en av världens mest spännande branscher i över 40 år”.

– Det är alltid nervöst när man ska göra en helt ny produkt, men det ska bli väldigt kul att få den i handen, säger han.

Första numret av Icon kommer ut 27 september. Upplagan för livsstilsmagasinet, som riktar sig till män, blir på 35 000 exemplar.

Som Dagens Media tidigare berättat är det ett tufft segment att slå sig in i, där huvudkonkurrenterna King och Café tappat 15 procent respektive 38 procent i räckvidd de senaste fem åren.

Men Carats printchef Frida Åberg är ändå positivt inställd till Icon och tycker att det är en bra redaktionell satsning.

– Jag tror att tidningen kan komma upp i 50 000 läsare relativt snabbt. Men att komma över det, vilket jag tror att man vill, kan gå trögt. Vi har ju flera aktörer som gör bra tidningar, men har svårt att få upp läsartalen, säger hon.

Det finns dock många annonsörer som kan ha intresse av att synas i tidningen.

– Målgruppen är intressant, men då gäller det också att få tillräckligt många läsare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.