Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

300 000 tittare har lämnat TV3

Publicerad: 25 Augusti 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53

Den stora förloraren i år är MTG TV.Mer än 300 000 tittare har lämnat TV3 i år.– Men i den demografin vi säljer gör vi ett bra jobb, säger Karin Stjärne, programdirektör på MTG TV.


Trots återhämtningen för linjär-tv totalt sett, saknas det inte enskilda förlorare.

– Den stora förloraren är TV3, och det är intressant att se att också TV6 tappar tittande, säger Nils-Göran Nilsson, konsult på Blue Carrot.

Karin Stjärne:

– Först vill jag säga att det är ett styrkebesked från branschen, att allt inte handlar om linjär-tv:s död längre. Men, det är fortsatt svårt för alla tv-hus att attrahera en tv-publik under 60 år linjärt.

Även när siffrorna rensas från OS-veckorna har MTG tvingats se veckoräckvidden för TV3 minska med nära 305 000 personer i år, vilket motsvarar 10 procent.

2013 nådde kanalen nära 3,3 miljoner tittare per vecka, i år är siffran drygt 2,8 miljoner.

Den genomsnittliga tittartiden faller med hela 21 procent för TV3. Kanalen har gått från en andel på 9,7 procent under 2013 till 7,7 procent i år.

– Det är mer intressant att jämföra månad för månad, och sedan i våras ökar TV3. Man måste ju också ta hänsyn till vem som tittar, säger Karin Stjärne, och fortsätter:

– Vi har också ett tapp bland unga tittare, som tenderar att gå till andra plattformar, men inte lika stort som hos andra kanaler. Men i den demografin som vi säljer så gör vi ett bra jobb.

Även systerkanalen TV6 har det motigt.

Räknat i genomsnittlig tittartid per dag tappar TV6 8 procent, och är nu nere på 6 minuter. Veckoräckvidden backar med drygt 14 700 personer, vilket motsvarar 1 procent.

Karin Stjärne pekar på att de tittare som lämnat MTG:s linjära tv-kanaler till stor del fångas upp på andra plattformar.

– Vi skiljer inte längre på linjärt och digitalt tittande, säger hon, och fortsätter:

– Därför gläds jag åt att ”Paradise Hotel” gick så starkt, i vårt samlade tittande. ”Parneviks” är ju också en succé, när man tittar på det samlade tittandet.

Enligt siffror för tittandet i juli som MTG TV presenterar för mediebyråer i veckan har MTG TV:s kanaler ökat sin andel med 9 procentenheter, till 35,2 procent i målgruppen 15–49 år.

– Det vi säljer – 15–49 år – där ligger vi högre än förra sommaren. Och det glädjer mig att i vår målgrupp i sommar, är både TV3 och TV6 större än Kanal 5, säger Karin Stjärne.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.