Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

30 procent ökar budget – satsar på digitalt

Publicerad: 24 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 17 December 2015, 11:31

3 av 10 ökar sin budget i årets sista kvartal.Det visar Dagens Medias Marknadschefsbarometern – där marknadscheferna också förklarar vad som måste göras åt adblock-frågan.


Ämnen i artikeln:

Adblockers

Framför allt är det i digitala kanaler som investeringarna ökar. I topp placerar sig sociala medier, tätt följt av sök och display.

På frågan om vilka medier som blir mindre intressanta är svaret tidskrifter, morgonpress, tv och kvällspress.

30 procent säger att de har en högre marknadsbudget under sista kvartalet i år, jämfört med förra året. 57 procent bibehåller investeringarna, 13 procent minskar.

Samtidigt står det klart att adblockers blivit ett reellt ­problem för många annonsörer.

30 procent svarar att deras vilja att annonsera digitalt påverkas av den ökade användningen av adblockers.

På frågan om hur problem bör hanteras är det framför allt tre saker som lyfts fram:

Ta fram annonsformat som konsumenterna är mer benägna att acceptera.

Bli bättre på att styra reklamen så att den blir mer relevant för besökaren.

Ta fram bättre alternativ till bannerannonsering.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Adblockers

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.