30 nya uppdrag till Scream

De fristående mediebyråerna har ingen lågkonjunktur i sikte. Istället räknar man med ökade resultat i år.

Av de fristående mediebyråerna är Scream den största med en sammanlagd omsättning på 951 miljoner kronor 2011. Det gör även att byrån är den åttonde största mediebyrån i Sverige, inräknat nätverksbyråerna.

Under 2012 tappade byrån dock omsättning till 900 miljoner kronor, berättar vd:n Daniel Berg. Det beror på att byrån gick in i 2012 utan bland annat storkunden Bauhaus. Byråintäkten ligger däremot oförändrad på drygt 60 miljoner kronor.

– Men vi vann över 30 nya uppdrag under 2012, vilket gör att vi går in i 2013 med ett bra tryck, säger Daniel Berg.

Scream har bland annat fått in kunder som Preem, Plantagen och Birka Cruises under förra året.

Enligt Daniel Berg tar de fristående byråerna mark från de internationella nätverken.

– Lokala byråer har ett större ansvar för nykundsbearbetning och förluster av kunder än nätverken, där pitcherna ofta styrs från andra marknader.

Även de mindre byråerna Nowa Kommunikation och TBS har en positiv syn på 2013.

TBS, som är en av de minsta mediebyråerna i Sverige med kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö, räknar med en totalomsättning på omkring 300 miljoner kronor i år, en ökning på närmare 40 procent jämfört med 2012. Cirka 15 nya kunder, som Klockmaster, Hötorgscity och Blåkläder, ligger bakom de ökade volymerna.

Malmökontoret, som öppnade i mars 2012, beräknas komma upp i en volym på 30 miljoner kronor, berättar TBS vd Christian Forsman. Kontoret har kunder som Kulturbolaget, Forum gym och Väla köpcentrum.

– Än så länge är det rätt små kunder, men det är bra jobbat på ett år, säger han.

Nowas vd Anders Wallqvist räknar med att byråintäkten ökar från 16 till 22–23 miljoner kronor i år. Dessutom står man inför ett förvärv av en eventbyrå.

– Vi får mycket eventförfrågningar och vi behöver jobba mer med möten. Vi vill ha det närmare oss själva, istället för att lägga ut uppdragen, säger Anders Wallqvist.

Förra året redovisade byrån dock ett nollresultat. Det beror på att man anställt åtta nya medarbetare i slutet på året för att kunna hantera en ny stor kund, berättar Anders Wallqvist, som dock inte vill avslöja vilken kunden är.

Madeleine Nilsson

Redaktör

Publicerad 2013-02-20 07.00Uppdaterad 2015-12-06 13.54

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: