Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

3 frågor till...

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

...Nore Torbiörnsson, digital activation manager på Coca-Cola, som firar flaskans 100-års-jubileum i år.


Hur ska det firas i Sverige?

– Förutom en global kampanj som går i alla medier, exempelvis i tv och bio, har vi en digital plattform och en utställning på Tekniska museet. Utställningen handlar om den innovation flaskan innebar designmässigt, med anledning av att det är en svensk, Alexander Samuelson, som står för patentet. Vi har även en stor kampanj i butik där vi hyllar flaskan och dess svenska arv.

Vad går den digitala kampanjen ut på?

– Vi vill bjuda in konsumenterna till att uppleva vår gemensamma historia, utifrån Cokes perspektiv genom historiskt Coca-Cola-material, men vi bjuder också på annan kuriosa genom tiderna, exempelvis film- och musikhistoria. En extra tvist vi har är att vi hyllar årets kyss på sajten. Man brukar ju säga att Coca-Coca-flaskan är världens mest kyssta objekt.

Hur viktig är flaskan för varumärket Coca-Cola?

– Extremt viktig. Om man ser till de klassiska elementen så har vi, förutom smaken, den klassiska logotypen och flaskan. Utan flaskan skulle vi inte vara där vi är i dag. Flaskan kom till i en designtävling eftersom man upptäckte att många började piratkopiera Coca-Cola, för att särskilja originalet från kopiorna.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.