Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

3 frågor till...

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

...Mats Ehnbom, chefredaktör på Norrbottens-Kuriren, som låter sina fans på Facebook få läsa vissa nyheter före alla andra.


Vad innebär Facebook first?

– Vi har över 10 000 gillare på Facebook och bestämde oss för att publicera en nyhet per dag på Facebook först. Bara de som gillar oss får tillgång till artikeln. En timme senare lägger vi ut den i övriga digitala kanaler. Det är inga nyhetsartiklar utan sådant som är unikt för oss, gräv eller lättviktigt material – sådant som vi vet genererar klick.

Vad är syftet med det här?

– Dels tror vi att det stärker relationen med läsarna, men framför allt använder vi det trafikförstärkande. Det ökar räckvidden om vi är digitalt duktiga på Facebook. Vi vet att en allt högre andel av vår digitala trafik kommer från Facebook och den har stegrats ganska kraftigt. Vi har jobbat medvetet med att promota nyheter på Facebook och för att de som gillar oss ska sprida och dela materialet. Nu vill vi att de ska premieras.

Ser du några faror med att sätta en annan plattform före er egen?

– Egentligen inte. Vi har valt en lösning där man för att få hela nyheten länkas vidare till vår egen sajt, mobilt eller desktop. På så sätt tappar vi ingen trafik. Trafiken som leds från Facebook hamnar på en specialsida som vi mäter trafiken på. Sen kan vi jämföra med normala delningar per timme. Ett mål är att kunna fördubbla den trafiken per timme, men vi testar oss fram. Nästa steg är att testa att dela fler artiklar per dag.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev