Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

2015 kan bli bottenår för Sverige

Publicerad: 9 juni 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:57

Efter förra årets dubbla Grand Prix riskerar årets Cannes Lions att bli en baksmälla för svenska byråer.


Ovanligt få svenska kampanjer finns med i förhandssnacket inför årets reklam-VM i Cannes.

Med undantag för Forsman & Bodenfors ”805 miljoner namn” för FN:s World Food Programme, där Zlatan Ibrahimovic tatuerade namnen på 50 svältande personer på sin kropp inför en match med PSG, finns det få självklara vinnare bland det senaste årets svenska kampanjer.

Zlatan-kampanjen vann Sveriges enda gula penna när D&AD avgjordes i London i maj och lär kamma hem ett antal priser även i Cannes, men något Grand Prix blir det knappast i år.

Förutom Forsman & Bodenfors kan Ingo bli den stora svenska vinnaren i årets Canne­s Lions.

Både Lidl-kampanjen ”Bosse­s mjölk” och Situation Stockholm-kampanjen ”The unwanted” har redan vunnit internationella priser och även den påkostade reklamfilmen ”True love” för Tre förekommer i spekulationerna.

Ett par andra svenska byråer som kan hoppas på lejon i Cannes är Åkestam Holst med Audi-kampanjen ”Svenska snöräddare”, och House of Radon, vars dokumentär ”The next black” för Electrolux har fått stor internationell uppmärksamhet.

Sammantaget ser det dock ut att bli en mager utdelning för svenska byråer, total­summan kan landa på ett tiotal lejon.

Det är i så fall andra året i rad som svenska byråer gjort ett svagt avtryck globalt. Bortsett från Forsman & Bodenfors Volvo-sensation förra året (byrån vann två Grand Prix och totalt 20 lejon 2014 – alla utom 3 för ”Live Test Series”) tog Sverige bara 13 lejon förra året, fördelade på tio byråer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev