Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

2013 – året då alla tar betalt

Publicerad: 22 November 2012, 05:50
Uppdaterad: 19 Januari 2016, 12:49

2013 blir året då svenska dagstidningar börjar ta betalt av läsarna på nätet. Flera ligger i startgroparna, däribland Expressen och Svenska Dagbladet.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetMediabolaget VästkustenExpressenHallands NyheterHallandspostenMittmediaAftonbladet

Sydsvenskan är bara en i raden av svenska dagstidningar som ligger i startgroparna för att ta betalt på nätet.

– Uppbyggnadsfasen är över och nu ökar förlagens krav på att sajterna ska bära sina egna kostnader, säger Frida Åberg, printchef på Carat, som inte tror att det är en slump att betal­väggarna kommer i grupp.

– Ingen vågar vara först, utan alla väntar in varandra. När en startar följer de andra tätt efter.

Expressen räknar med att ha sin modell på plats under våren. Enligt digitala medier-chefen Anna Rastner lutar det åt en Plus-modell à la Aftonbladet snarare än en frekvensmodell.

– Vi måste utgå från våra läsare och den typ av material vi har, säger hon.

Mediabolaget Västkusten inför efter årsskiftet betalväggar på Hallands Nyheter och Hallandsposten.

Omkring 80 procent av innehållet på sajterna hamnar bakom betalväggen. Resten förblir gratis.

– Vi är bäst på lokalt material på våra orter. Varken lokalradio eller lokal-tv har lika stora resurser. Vi vill testa skarpt och vi har ju också goda exempel från andra länder där man har lyckats, säger Mediabolaget Väst­kustens vd Boine Gepertz.

Svenska Dagbladet tittar på en modell där läsaren betalar för att få del av allt digitalt material, och NTM-tidningarna NSD och Norrbottens-kuriren räknar med att ha en betalvägg på plats efter nyår.

Även Mittmedias samtliga lokaltidningar, bland dem Sundsvall­s Tidning, Dagbladet och Östersunds-Posten, kommer börja ta betalt för innehållet på nätet under 2013, enligt bolagets vd Thomas Peterssohn.

Lanseringen sker efter sommaren.

Så används betalväggar i världen

• I USA tar i dag omkring 300 nyhetssajter betalt, en fördubbling jämfört med för ett år sedan.

• De flesta använder frekvensmodellen, med i genomsnitt elva gratisartiklar innan betalväggen slår till.

• Många av tidningarna har tappat stor trafik, ibland upp till en tredjedel av besökarna.

• NY Times har tappat annonsintäkter på webben sedan betalväggen infördes, men antalet betalande läsare ökade med 11 procent mellan andra och tredje kvartalet och är nu 570 000. Under stormen Sandy togs betalväggen bort tillfälligt.

• Brittiska The Times låste sina sajter helt 2010 och antas ha gått från 20 miljoner besökare per månad till 130 000 betalande besökare.

• Danmarks tre stora dagstidningar Berlingske, Jyllands-Posten och Politiken ska börja ta betalt på nätet. Politiken väljer frekvensmodell medan Jyllands-Posten härmar franska Le Monde och tar betalt för unikt innehåll.

De inför betalväggar nästa år

• Sydsvenskan

• Svenska Dagbladet

• Expressen

• Hallands Nyheter

• Hallandsposten

• Norrländska Social­demokraten

• Norrbottens- Kuriren

• Mittmedias samtliga titlar, bland andra Sundsvalls Tidning, Dagbladet och Östersunds-Posten

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.