Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

2009 ett stålbad för storbyråerna

Publicerad: 1 september 2010, 07:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Åtta av sjutton nätverksbyråer redovisade negativa resultat förra året. Lowe Brindfors tog den värsta smällen med en förlust på 35 miljoner kronor.


Fyra miljarder kronor försvann från reklammarknaden förra året, enligt IRM. Många annonsörer drog i handbromsen, vilket drabbade de flesta reklambyråer.

Lowe Brindfors storkund Saab lade ner all marknadsföring under rekonstruktionen och byrån påverkades också av den negativa konjunkturen.

Byråns rörelseresultat landade på -55 miljoner kronor, vilket inkluderar engångskostnader på drygt 20 miljoner kronor då byrån tvingades säga upp 27 anställda. Året innan gjorde byrån en vinst på 10 miljoner kronor, inklusive Draft FCB.

– Osäkerheten kring Saab påverkade oss i betydande grad under 2009, men i år budgeterar vi för svarta siffror, säger Bjarte Eide, vd på Lowe Brindfors.

Dagens Media har gått igenom 35 byråers bokslut för 2009. 24 stycken minskade omsättningen jämfört med 2008 och 21 stycken försämrade rörelseresultatet. För 33 av byråerna finns uppgifter om byråintäkt. Av dem sänkte 23 byråer sin byråintäkt och 22 försämrade rörelsemarginalen.

De byråer som uppvisar negativa rörelseresultat är framför allt nätverksbyråerna; Storåkers McCann, Lowe Brindfors, ANR BBDO, Hilanders, Ogilvy, Stenström Red Cell, Scholz & Friends och McCann Malmö (som dock skiljdes från nätverket i november 2009).

– Nätverksbyråerna har i högre utsträckning globala uppdrag. Svensk ekonomi har relativt många andra länder gått mindre dåligt – därmed har de rent svenska byråerna relativt sett gått bättre. Det kan vara en förklaring, säger Bjarte Eide.

Publicis-ägda Saatchi & Saatchi hamnade också farligt nära ett minusresultat. Byrån minskade rörelseresultatet med hela 80 procent till en vinst på 400 000 kronor. Byråintäkten minskade med 13 procent till 27 miljoner kronor, vilket ger en marginal på 1,5 (6,5) procent.

Personalstyrkan bantades från 23 till 20 personer.

– Jag är glad över att vi i alla fall fick till ett litet positivt resultat, men det är inget att vara långsiktigt glad över, säger Hans Sydow, vd på Saatchi & Saatchi.

Bland vinnarbyråerna märks framför allt Forsman & Bodenfors som ökade rörelseresultatet med hela 60 procent till 32 miljoner kronor och gjorde en byråintäkt på 227 miljoner kronor – en ökning på drygt 6 procent. Även SCP, DDB Stockholm, SWE, Klirr, Grey och Waters Widgren/TBWA lyckades öka både byråintäkten och rörelseresultatet trots den dåliga konjunkturen. Holy Diver och Shout redovisade ett ökat rörelseresultat, men en oförändrad byråintäkt.

År 2010 har börjat bättre för branschen. IRM räknar i år med att reklammarknaden växer med 10 procent. Men ännu är det för tidigt att säga att krisen är över, berättar Hans Sydow:

– Det är ett fortsatt hårt klimat och en hård konkurrens. Men många köpare har förstått att det inte går att hålla igen längre och börjar investera i sina varumärken och produkter.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev