Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

200 tjänster bort på 15 mediebolag

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

På två år har Sveriges största morgontidning, Dagens Nyheter, minskat sin personalstyrka med 20 procent. Samtidigt fortsätter de svenska mediehusen att anställa ny personal med ”rätt” kompetens.


Under 2012 hade Dagens Nyheter 308 anställda, enligt tidningens egna uppgifter. Två år senare var den siffran 247. Aftonbladet, Expressen och Metro har alla minskat sin personalstyrka under samma period, visar Dagens Medias sammanställning över några av Sveriges största mediehus.

– I den ekonomiska situation som vi befann oss i början av 2013 sjösattes en omorganisation som innebar en nedbemanning med 20 procent av alla tjänster på Dagens Nyheter. Bakgrunden är den ekonomiska nedgång vi ser inom hela dagspressen, säger Fredrik Björnsson, administrativ redaktionschef på DN.

I dag har tidningen drygt 190 tjänster på redaktionen.

Samtidigt som DN har minskat antalet anställda har Bonniers bemanningsbolag Marieberg Media ökat sin personalstyrka med 15 procent. Fredrik Björnsson ser dock inte att det finns något samband.

– Vi har i princip samma nivå på antalet konsulter i dag som tidigare. Det rör sig över tid om cirka 15 procent av vår personal.

Jonas Nordling, ordförande i Journalistförbundet, tror att användandet av bemannings­bolag för att i huvudsak förse den egna koncernen med arbetskraft förhoppningsvis är på utgående.

– Det har skapat en onödig friktion på redaktioner under alltför lång tid, säger han.

Samtidigt som många av medie­husen har gjort sig av med personal fortsätter de att anställa.

– Generellt är det så att organisationen hela tiden optimeras, vi sänker kostnader inom exempelvis print, men rekryterar spetskompetens för digitala plattformar, säger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

Enligt det egna bokslutet har tidningen minskat sin personalstyrka med 8 procent på två år, men Thomas Matssson menar att det inte säger något om den faktiska bemanningen.

– Siffrorna blir helt missvisande om man tar i beaktande att Expressen äger ett bemanningsbolag där flera medarbetare är anställda, att vi jobbar med frilansare och stringers samt att vi allt oftare anlitar produktionsbolag inom tv och dessutom har vår egen contentbyrå.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.