Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

200 miljoner mediekronor letar byrå

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

Ett flertal stora annonsörer och företag ser över sina mediebyrårelationer. Totalt handlar det om över 200 mediemiljoner som står på spel.


Pitchvåren har tagit fart ordentligt och många stora aktörer ser över sina avtal.

– Det är ganska bra fart på pitcherna just nu. Det finns en större efterfrågan från kundsidan på innovation, hur kan vi effektivisera pengarna vi lägger? Det är också många som vill jobba mer professionellt med de egna kanalerna, inte bara de köpta kanalerna, säger Jens Welin, nordisk vd på Vivaki.

Chokladjätten Mars har dragit igång en skandinavisk pitch efter order från högkvarteret i Virginia, USA. Huvudkontoret har valt ut tre nätverk som de olika lokala marknaderna kan välja mellan. Då ryker den svenska samarbetspartnern IUM, som Mars samarbetat med sedan fyra år tillbaka.

Mars lade 113 miljoner kronor brutto i svenska medier förra året. 108 av dem gick till tv.

Även energibolaget Eon upphandlar mediebyrå. 74 miljoner mediekronor står på spel när Carat försvarar sin kund. Eon hoppas ha ett avtal klart före midsommar.

En betydligt större upphandling är den som Sveriges Kommuner och Landsting, via dotterbolaget SKL Kommentus, kickat igång. I potten ligger runt 100 miljoner kronor i medieköp, men uppdraget har potential att växa – betydligt. Enligt handläggaren Peter Svensson kan samtliga Sveriges kommuner och landsting, samt uppemot 800 kommunala bolag, välja att ansluta sig till avtalet.

– Från och med i år blev vi en inköpscentral, och då tolkar vi det som att alla kan ansluta sig, säger Peter Svensson.

SKL Kommentus siktar på ett avtal med tre byråer för annonsförmedling samt tre byråer för strategisk rådgivning. Alltså, maximalt sex och minst tre byråer. I juni ska det vara i hamn.

MEC kan samtidigt tappa den mångåriga kunden Ericsson, som har gått ut i pitch, Ericsson-uppdraget är prestigefullt, även om koncernen inte köper mycket medier i Sverige.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.