Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

2,6 miljoner läsare har flytt

Publicerad: 23 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

Nästan 2,6 miljoner läsare har försvunnit från de största tidskriftsförlagen de senaste fem åren. Nu sågar Bonnier Tidskrifter Orvesto: "Orvestos mätningar handlar om uppskattningar", säger vd:n Mats Carleson.


Ämnen i artikeln:

Bonnier PublicationsAlbinsson SjöbergAller MediaEgmont TidskrifterBonnier TidskrifterPlaza Publishing GroupIDGLRF Media

Dagens Media har kartlagt de största förlagens räckvidds­utveckling de senaste fem åren genom att jämföra titlarna i Orvesto Konsument 2012:2 med motsvarande mätningar under fem år. Det är alltså jämförbara titlar som avses.

Totalt har 2,56 miljoner läsare försvunnit från de största förlagen sedan 2008, då Bonnier Tidskrifter, Aller Media, LRF Media, Egmont Tidskrifter, Albinsson & Sjöberg, Bonnier Publications, Plaza Publishing Group och IDG hade 18,8 miljoner läsare tillsammans.

Värst drabbas jättarna Bonnier Tidskrifter och Aller Media, som tappar 1,5 miljoner läsare tillsammans.

Procentuellt sett tappar Bonnier Tidskrifter 16 procent av räckvidden och bara 4 av förlagets 25 titlar, som mäts i Orvesto Konsument, har ökat räckvidden sedan 2008.

Men Mats Carleson, vd på Bonnier Tidskrifter, vill hellre prata digitalt – där förlagets tidningar ökar trafiken.

– Vi får inte glömma att vi har en stark tillväxt på nätet som kommer från våra starka varumärken, säger han.

Hur allvarligt är det att räckvidderna minskar?

– Eftersom vi har en stark tillväxt på nätet så är det inte så allvarligt. Och Orvesto brukar sällan spegla upplagornas utveckling. Upplagornas storlek vet vi med säkerhet, men Orvestos mätningar handlar om uppskattningar.

Både Mats Carleson och Egmont Tidskrifters vd Per Kjellander säger att ökad kvalitet är ett sätt att förhindra att läsarna går någon annanstans.

– Vi jobbar hela tiden med att utveckla och förbättra våra tryckta tidskrifter för att fortsatt kunna ge värde till våra läsare. Därutöver erbjuder vi dem fler möjligheter att ta del av sina intresseområden både i digitala former och fysiskt, som via event och resor, säger Per Kjellander.

Ännu har dock inte räckviddstappet påverkat annonsförsäljningen i någon större utsträckning.

– Om denna utveckling fortsätter så kan annonsförsäljningen påverkas negativt, men räckvidd är inte den enda anledningen till att våra annonsörer väljer att annonsera i våra magasin, utan affiniteten är minst lika viktig.

Förlagen lanserar då och då nya titlar, men idag tar det lång tid att få upp någon större räckvidd för nya magasin, berättar Frida Åberg, printchef på Carat.

– De tidningar som ökar i Orvesto Konsument är relativt nya på marknaden, men ofta har nya titlar högre upplaga än läsartal, säger hon.

Med tanke på dagens förändrade mediekonsumtion är det inte så konstigt att räckvidderna faller, och även tv-marknaden håller ju på att ritas om radikalt. Samtidigt är masskommunikation inte nödvändigtvis vad annonsörerna efterfrågar.

– Det som fungerar allra bäst är att nå rätt människor vid rätt tillfälle och med rätt budskap – då spelar det ingen roll om tidningen kanske bara har 500 läsare. Jag tror absolut inte att läsarna flyr pappret, men förlagen behöver vara snabbfotade och anpassa sig.

Den stora frågan är om räckviddsbotten är nådd, eller om läsarna kommer att fortsätta lämna tidskrifterna.

– Vi ser nu en generell stabilisering av räckvidderna jämfört med årets första Orvesto Konsument. Men vi får vänta ytterligare en mätning innan vi kan avgöra om det verkligen är en trend, säger Sofia Muregård, printrådgivare på OMD.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev