Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

116 miljoner är borta

Publicerad: 26 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:00

116 miljoner kronor har försvunnit ur tv-mediet det senaste året, enligt IRM.Enligt uppgift till Dagens Media har TV4 börjat rea ut reklam i slutet av månaderna.– Prishöjningarna har gjort att kunder flyttat därifrån, säger Jochum Forsell, vice vd på IUM.


Snart fem månader in på 2015 är trenden tydlig – det tidigare så glödheta tv-mediet har börjat förlora reklamintäkter.

Under första kvartalet i år har tv backat med 8,4 procent, enligt IRM, vilket motsvarar ett tapp på 116 miljoner kronor jämfört med 2014.

Enligt Mediebyråbarometern, som mäter investeringarna via mediebyråerna, har tv minskat med 8,8 procent, eller 160 miljoner kronor, under januari–april i år.

Tv-husens försäljningsdirektörer har tidigare sagt att de inte känner igen utvecklingen, och att efterfrågan på tv är fortsatt mycket stark. Det förvånar Jochu­m Forsell på IUM.

Enligt honom är Mediebyråbarometerns siffror fullt jämförbara med 2014, eftersom de rymmer exakt lika många faktureringdagar som i fjol. Han kan inte se att det är ett stort inflöde av direktkunder, som alltså inte går via mediebyråerna, till tv-kanalerna.

– Min analys av tv-siffrorna i Mediebyråbarometern är att så här ser det ut, även om tv-kanalerna skulle säga att de har haft bra avtalsförhandlingar, är slutsålda och går som tåget, säger Jochum Forsell.

Minskningen i tv beror dels på ett minskat tittande på linjär-tv, vilket gör att tv-bolagens lager krymper, dels på att annonsörer har valt att flytta pengar till andra medieslag.

Tv-kanalerna har – enligt Dagens Medias källor – lyckats driva igenom kraftiga prishöjningar i år till följd av det minskade utbudet, men det kompenserar bara till viss del för de nedåtgående kurvorna.

– Det har varit tuffa tag i förhandlingarna och de har lyckats höja priserna på i princip alla våra kunder, säger en person som vill vara anonym, och fortsätter:

– TV4 har varit tuffa i förhandlingarna, vilket har fått flera kunder att flytta därifrån. TV4 är inte slutsålda längre, utan har sista minuten-rabatter varje månad.

Samma uppgiftslämnare berättar att MTG:s prishöjningar inte kan kompensera för tv-husets stora tittartapp. Något som gör att bolaget tappar pengar. Detta medan SBS Discover­y har genomfört de minst kraftfulla prishöjningarna.

Michael Grimborg, försäljningsdirektör på TV4-Gruppen, bekräftar att TV4 inte varit slutsålt sedan målgruppen och priset justerades från och med mars.

– Det var ett av syftena med prisförändringen. I fyra års tid har det varit tufft för annonsörerna att få plats i TV4, men vi vill att det ska vara möjligt att göra ad hoc-affärer, säger han.

Samtidigt säger han att intäkterna i april och maj ökar för TV4-Gruppen, efter ett väntat tapp i mars.

Jochum Forsell bedömer att en del av tv-pengarna flyttas till utomhusmediet, som ökade med 27 procent första kvartalet i år, enligt IRM.

– Ser man att tv blir för det första dyrt, för det andra tappar lite av sin räckvidd, så kan utomhus bäst kompensera, om man vill ha stora räckvidder och nå alla.

Men den största delen av linjär-tv-pengarna plöjs ner i webb-tv. Enligt IRM har investeringarna hittills i år ökat med 34 procent, och då ska man ha i åtanke att första kvartalet 2014 var ett gynnsamt kvartal för försäljningen i webb-tv på grund av OS.

– Det här förstärks ytterligare av alla programmatiska köp som kommer nu, säger Jochum Forsel­l, och fortsätter:

– Det gynnar Youtube, Facebook, kvällstidningarna, Smartclip och Yume, men även tv-kanalernas play-tjänster. Pengarna kommer in till alla rörliga aktörer på nätet just nu.

TV4 har lagt mer fokus och resurser på TV4 Play i år, och enligt Michael Grimborg har det lönat sig.

– Vi överlevererar på alla plan i Play, men har fortfarande möjligheter att göra fler affärer eftersom innehållet har ökat.

Tv tappar pengar

Första kvartalet i år minskade medieinvesteringarna i tv med 8,4 procent jämfört med första kvartalet 2014, enligt IRM.

Det innebär att 116 miljoner kronor har försvunnit från mediet.

Enligt Mediebyråbarometern har investeringarna som förmedlas via mediebyråer minskat med 8,8 procent under januari–mars 2015.

Investeringarna i webb-tv har ökat med 34 procent första kvartalet 2015, till 180 miljoner kronor.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.