Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

11 000 deltog i jakten på Mini Countryman

Publicerad: 22 December 2010, 07:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Den virtuella bilen hann färdas 1 500 kilometer i Stockholm. Människor från 78 länder följde BMW:s och Jung von Matts Iphone-tävling Mini Getaway.


Ämnen i artikeln:

BMWMiniJung von Matt

– Målsättningarna överträffades med råge, säger Fredrik Ellsäter, marknadschef på BMW Sverige.

Under en vecka i november kunde alla stockholmare med en Iphone ladda ned en app och delta i jakten på en ny Mini Countryman.

Stockholms innerstad blev en spelplan där deltagarna tävlade om att hitta och förvara en virtuell Mini i sin Iphone.

11 413 personer laddade hem appen och över 4 000 tävlade om bilen innan en 22-årig man till slut stod som segrare.

I snitt ägnade varje deltagare fem timmar åt biljakten, vilket innebar att den virtuella bilen färdades nästan 1 500 kilometer i Stockholms innerstad.

– De fem timmarna är det mest intressanta för mig. Att så många har interagerat med varumärket under så lång tid, säger Fredrik Ellsäter.

Mini Getaway Stockholm var del av en integrerad lanseringskampanj för Mini Countryman, som även omfattade bland annat tv och radio och en popup-store i centrala Stockholm.

– Så vitt jag vet har vi gjortvärldens första GPS-styrda realtidsspel, säger Jan Casserlöv, projektledare på Jung von Matt.

Trots att tävlingen var lokal nådde kampanjen långt utanför både Stockholms och Sveriges gränser.

Personer från 78 länder har loggat in på kampanjsajten och tävlingen har även nått hundratusentals personer i sociala medier, bland annat via Youtube och bloggar.

– Vi satsade mycket tid och kraft på spridning i rätt forum från start för att nå en snöbollseffekt, säger Jan Casserlöv.

Nu kan kampanjen vara på väg utomlands.

– Det diskuteras hos Mini globalt. Många länder har visat intresse, säger Fredrik Ellsäter.

Arbetsgrupp

Jung von Matt, Stockholm:

Johan Jäger, cd; Daniel Wahlgren, ad; Magnus Andersson, copywriter: Daniel Forero, visual director; Jan Casserlöv, projektledare; Ida Modin, kundansvarig; Leon Phang, planner.

Produktionsbolag appen: Monterosa

Produktionsbolag webben: Suddenly

Produktionsbolag film: Duoblau

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BMWMiniJung von Matt

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.