Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

1. Hur allvarligt är det att svt tar allt mer av tittandet?2. Tror du Svt:s ökning beror på en ökad rekalmtrötthet?

Publicerad: 14 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:06


John Aleman

Tv-chef, Carat

1. – Det är en bekymmersam utveckling. Tv-kanalerna har väldigt svårt att attrahera program och innehåll mot den yngre målgruppen, men SVT har ju ändå lyckats till viss del med något som de kommersiella inte har lyckats med. Samtidigt ska vi komma ihåg att när TV3 och Kanal 5 lyckas med program som attraherar den yngre publiken har vi sett en migration till deras playtjänster. För några år sedan hade man ett stort totalt tittande. Nu har man program som exempelvis ”Paradise Hotel”, som har attraherat stora skaror på play också.

2. – Jag tror inte att det främst beror på reklamtrötthet utan att det handlar om en kombination av beteende och konsumtion och det faktum att SVT har skapat program som är väldigt attraktiva. Men det finns exempel på program som når ut i rutan och får bra tittande. ”Parneviks” har gått mot strömmen, till exempel. Så återigen, innehåll och kvalitet går hem i stugorna.

Sara Bergström

Tv-rådgivare, PHD

1. – Det är så klart bra om det går bra för alla kanaler, och om SVT:s tittande ökar kan det gynna övriga kanaler genom att det driver fler tittare till linjär-tv, men om man ser ett stort tapp i de yngre målgrupperna behöver de övriga analysera och se vad de kan göra för att hämta hem det där. De stora formaten, som ”Melodifestivalen”, är alltid de som fungerar bra. De stora formaten tar för sig ännu mer, liksom live-sport.

2. – Nej, jag tror inte det. Folk är så vana vid reklam, så om det handlade om reklamtrötthet skulle vi ha sett en sådan effekt mycket tidigare. Det är svårt att säga vad det beror på, men jag kan tänka mig att det är ”Melodifestivalen” som drar. Vi får väl se om det är något som är ihållande. Jag tror att det är enskilda event som drar.

Patrick Wallin

Tv-chef, Mediacom

1. – SVT gör ett signifikant bättre jobb i att hitta en relevant programmering än vad våra kommersiella vänner gör, och det är olyckligt. Det positiva är att det totala linjär-tv-tittandet inte har förändrats brutalt jämfört med mars förra året. Det hade varit jobbigt om det var tvåsiffrigt ner igen. Men de kommersiella aktörerna tar tyvärr för sig dåligt av det tittande som faktiskt går att hämta.

2. – En viss reklamtrötthetsparameter finns säkert, men till syvende och sist så tittar folk på reklam-tv om innehållet är tillräckligt bra. Titta exempelvis på ”Let’s dance” som ju har bättre siffror än året innan.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.