Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

00-talets digitala reklamrevolution

Publicerad: 28 April 2010, 10:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:51

Digitalisering. Integrerade kampanjer. Intelligens. Så kan 2000-talet sammanfattas. – Vinnarna har varit emotionellt starka koncept, säger Michael Storåkers, styrelseordförande i McCann Nordic.


1997 tillkom kategorin internetreklam i Guldägget, men juryn ansåg inte att något bidrag levde upp till kriterierna och delade helt sonika inte ut något bidrag i kategorin. Året efter gick det första guldägget i internetreklam till Posten och Romson, med en viss Matias Palm-Jensen som projektledare.

Framväxten av sociala medier har bland annat möjliggjort en enorm spridning av reklam på nätet. Begrepp som viralt, flashmobbar och Iphoneapplikationer har cementerats i kommunikationsvokabulären.

En av de större beteendeförändringarna som skett under 2000-talet är att internet har gått från att ses som ett medium, en kanal, till att vara en plattform.

– Redan år 2000 pratade vi om sociala medier, men det var ingen som hade satt något namn på det och vi pratade också om förtjänande medier, vilket man idag nästan tar för givet, säger Matias Palm Jensen.

Enligt honom har den digitala reklamen gått från att mer handla om push till storytelling. Nästa decenniums digitala kommunikation kommer istället att präglas av redaktionellt innehåll och liveevents – liknande Diesel-kampanjen som Farfar vann Grand Prix för vid Cannes Lions 2007.

– Det tror jag att vi kommer se mer av. Styrkan är att det händer där och då och man vill vara delaktig. Att vara där är den stora upplevelsen.

 

Erik Sollenberg, vd Forsman & Bodenfors, lyfter även han fram det svenska digitala undret:

– Trots att Sverige är ett litet land och ett litet språkområde så har många svenska byråer och produktionsbolag på ett imponerande sätt lyckats betyda otroligt mycket för utvecklingen av kommunikationen på nätet, säger han.

Han tycker inte att svensk reklam är tillräckligt homogen för att karaktäriseras av något särskilt reklamuttryck. Däremot ser han en gemensam nämnare i att svensk reklam präglas av en respekt för mottagaren.

– Det finns både bra och dålig reklam och reklam som aldrig borde ha tagits fram. Men det som är bra tycker jag präglas av en respekt för konsumenten – det är en del av den svenska reklamtraditionen.

Helena Westin, vd för reklam på Bark – tidigare Tre Kronor, instämmer:

– Svensk reklam kännetecknas av intelligens och tar också lyssnarna eller tittarna på lite större allvar om man jämför med internationell reklam.

I början av 2000-talet vann exempelvis Lowe Brindfors ett guldägg i film för Pripps Blå och Paradiset DDB vann i tidningsannonsering för Diesel. Kategorin integrerat adderades till Guldägget 2002 och första vinnaren var TBWA och Alkoholkommittén. Reklamen har också blivit allt mer integrerad under 2000-talet, säger Helena Westin.

– Bra reklamidéer är alltid avgörande och den stora skillnaden är att förr i tiden kunde man göra en kampanj som slog igenom med bara en eller två kanaler. Idag krävs det mer för att tränga igenom bruset.

Michael Storåkers, styrelseordförande i McCann Nordic, tycker att nivån på svensk reklam har ökat under 2000-talet:

– Tittar man på vinnarna i Guldägget så har det varit kreativa medielösningar, engagerande kampanjer, emotionellt starka koncept och smart koppling till produkten.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.