Storslam för New Land på Roygalan

2018-09-26 22:15  

Sheila Johansson och produktionsbolaget New Land tog hem toppplaceringen på Roygalan.

Det blev till slut en storvinnare när Sveriges bästa reklamfilmer och kreatörer 2018 utsågs på Roygalan på Cirkus i Stockholm under onsdagskvällen. 

Sheila Johansson och produktionsbolaget New Land tog hem topplaceringen med den känslosamma filmen ”Minns den som igår” (ovan) för Cancerfonden i kategorin ”Årets bästa reklamfilm”och ”Årets bästa Reklamfilmsregissör”. De tog dessutom hem kategorin ”Bästa musikvideo” med Seinabo Seys ”I Owe You Nothing”

I Roygalans nya kategori ”Årets bästa Story” vann produktionsbolaget Slutet är nära med filmen ”Den orakade sanningen” för Philips.

”Årets Modigaste” gick till Camp David för filmen ”Make Space” för Arbetsförmedlingen.

– Stort grattis alla vinnare – och alla nominerade. Sverige är i absolut framkant när det gäller rörlig bild och reklam och det har som vanligt varit en sann ynnest att få ta del av alla bidragen. Att ovanligt många av de nominerade var kvinnor och att en dem, regissören Sheila Johansson, tog hem några av reklamsveriges absolut tyngsta priser är både roligt och viktigt, säger Film&TV-Producenternas ordförande Eva Hamilton i ett pressmeddelande.

Roygalan, som arrangeras av Film&TV-Producenterna, hölls i år för sextonde gången. Se alla vinnarna nedan.

Alla vinnare i Roygalan 2018:

Bästa Reklamfilm

GULD:

New Land - ”Minns det som i går” för Cancerfonden

Juryns motivering:

"Vad är det här? Ännu en film som varje jury med någon form av hjärta bara måste ge höga betyg. Och just därför har så svårt att belöna, för så enkelt är det ju inte, det går vi inte på. Men så tittar vi en gång till och går lite djupare under ytan, på det underliggande hantverket, på historieberättandet, på alla väl avvägda val, på det som sägs och på det som inte sägs, som inte behöver sägas. Och då faller vi. För trovärdigheten, för karaktärerna, för klippningen, musiken och den fingertoppskänsliga balansen". 

SILVER till tre filmer:
Indio
- ”As I really am” för Toyota
Indio
- "Fill the Stadium" för Stadium
Bacon
- ”Vardag” för IKEA

Bästa Reklamfilmsregissör

Sheila Johansson
- Minns det som i går” Cancerfonden, ”Cyan Racing” Polestar, ”An opera made of orgasms” Folkoperan

Juryns motivering:
"Här ser vi en regissör som kan berätta både lågmält och högljutt, både djupt mänskligt och extremt tekniskt.  Och lyckas klä varje berättelse i den dräkt den kräver och förtjänar. Så länge man gör det trovärdigt och med osviklig känsla för kvalitet.  Ja, ROY-juryn har bestämt sig för att i år belöna en regissör som med precision och knivskarpt handlag har visat sig behärska alla strängar på instrumentet och slår an ackord i både dur och moll. Men utan en endaste liten falsk ton". 

Bästa Reklamfilmsfotograf

Erik Sohlström - “Black” Pepsi

Juryn motivering:
"Om en kamera och en fotograf kunde delta i Let’s dance, skulle detta par vara solklara vinnare! Ljuset, bildspråket, och rörelserna det är drömskt, intensivt och dansant. Från första till sista frame dras vi med i fantastisk värld".

Bästa Reklamfilmsklippare

Johan Söderberg och Christian Larson - ”Black” Pepsi

Juryns motivering:

"Så musikaliskt! Så medryckande! Juryn känner sig cool bara av att få titta på denna vältajmade svartvita dans. Med perfekt balanserad uppbyggnad av spännande karaktärer, överraskningar och plötsliga färginslag håller klippningen åskådaren engagerad till sista rutan!"

Bästa Musik i Reklamfilm

GRANT, Caroline Cederlöf, Peter Kvint  och André Brink  - "Waterline" för Stockholm Gas

Juryns motivering:
I denna film är valet av låt, sångerska och instrument helt avgörande.

"Att lyckas väva i hop annonsörens kompetens med vacker, uttrycksfull röst och en otroligt bra låt får var och en att smälta. En poetisk och musikalisk manifestation av en produkt som normalt sett inte väcker så starka känslor. Vem kunde tro att en gasorgel skulle vara med och vinna pris i Roygalan".

Bästa Musikvideo
New Land och Sheila Johansson - “I owe you nothing” Seinabo Sey

Juryns motivering:
"Med kompromisslös attityd och fängslande estetik, rik på detaljer, tas tittare med på en välbehövd resa där musiken och det visuella kompletterar varandra perfekt. En bra musikvideo försöker fånga budskap eller känslor i en låt. Men i vissa få fall, de bästa fallen, är de också totalen av två lika delar. Där det visuella och musiken känns skapade för varandra. Denna film är ett perfekt bevis på detta".

Bästa Story

Slutet är nära - ”Den orakade sanningen” Philips

Juryns motivering:

"Juryn fastnade denna gång för ett varmt och fint bidrag där man som tittare kände att man ville se mer. En trovärdig film som med sin enkla set up bjuder in oss till en rolig dialog som man tidigare in sett  i reklam för liknande produkter".  

Bästa Visuella Effekter

Important Looking Pirates  - ”Smooth Bass" Klarna

Juryns motivering:

"Så underbart att få se nåt man inte visste att man verkligen ville se! Varje dallrande våg är ett mästerverk. Det här är en film som knockade juryn av stolarna med sin knivskarpa detaljförmåga, största möjliga realism och det skönaste beatet. VFX i världsklass!"

Bästa Animation

Kalle Brusewitz Haglund - ”En gång till” för Familjen

Juryns motivering:

"Priset för Bästa Animation går till ett bidrag som imponerar med sin konceptuella energi, visuella ambition, berättarglädje och konsekventa, kvalitativa utförande, i hård konkurrens med andra bidrag som imponerade med teknisk nivå och verkshöjd".

Roy Junior 

Nim Kyoung Ran Sundström – Nike, Vi-skogen, Shout Out Louds.

Juryns motivering:
"Årets Roy JR har med sina tre inskickade filmer visat på en bredd och en känsla för vackra bilder och fina, moderna val av detaljer. Det är snyggt, stilsäkert och känns fräscht på ett sätt som gjort att juryn tilldelat årets Roy JR till en rising star, en regissör att räkna med i framtiden".

Årets Modigaste

Camp David - ”Make Space” Arbetsförmedlingen

Juryns motivering:
"Detta är ett pris som ska delas ut till en reklamfilm som vågat göra något nytt eller annorlunda och som sticker ut bland övriga reklamfilmer. Det har synnerligen årets vinnare gjort genom att ta utmaningen ett steg längre. Att inte bara våga göra en reklamfilm om ämnet utan även utmana vår bransch genom att visa att man med rätt team kan göra budskapet ännu mer tydligt".

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt