Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Stöd till kinesiska kvinnor kan ge F&B lejon

Publicerad: 19 Juni 2016, 14:05
Uppdaterad: 20 Juni 2016, 07:20

CANNES LIONS 2016. Kampanjen "Marriage market takeover" nomineras i kategorin Glass Lions


Ämnen i artikeln:

Forsman BodenforsCannes Lions

”Marriage Market” från kinesiska hudvårdsmärket SK-II har väckt reaktioner världen över.

Kampanjen belyser det kinesiska uttrycket ”Sheng Nu”, som används om kvinnor över 25 år som fortfarande är ogifta. Översatt betyder det ungefär "överblivna kvinnor”.

Svenska Forsman & Bodenfors står bakom kampanjen som nu nomineras i kategorin Glass Lions, som infördes förra året i Cannes Lions.

– Vi var medvetna om att det här är ett ämne som är högst aktuellt i Kina, att det är provocerande och utmanande med stark relevans i målgruppen. Så visst förväntade vi oss att väcka diskussion, men riktigt så här stor spridning hade vi inte räknat med, har Susanna Fagring, projektledare på Forsman & Bodenfors, tidigare sagt till Dagens Media.

Kampanjen har även blivit den första någonsin i sitt slag att trenda på Weibo, som är Kinas motsvarighet till Facebook med närmare 600 miljoner användare.

Susanna Fagring menar att man framför allt har fått positiva reaktioner på kampanjen.

– Frågan har bubblat under ett tag, men nu har den fått extra skjuts. Jag skulle säga att reaktionerna till nittio procent är positiva, många kommentarer handlar om att man är tacksam över att inte behöva känna sig ensam i frågan.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.