Stockholm visar vägen i Liverpool

2018-03-05 14:43  
Julian Stubbs är mannen bakom Stockholms slogan "Capital of Scandinavia." Foto: Up there, everywhere

Liverpool arrangerar stort varumärkesevent – då får Stockholm stad chansen att berätta om sin varumärkesresa: "Vi ville visa att Stockholm var med i racet", säger arrangören Julian Stubbs till Dagens Media.

I år är det tio år sedan Liverpool utsågs till Europas kulturhuvudstad, ett år som kom att betyda mycket för stadens investeringar och turism. Som en del av jubileumsfirandet arrangerar Julian Stubbs och hans byrå ett event om destinationsmarknadsföring för Liverpool stad. Stockholm business region är en av de inbjudna talarna.

Tillsammans med sin kommunikationsbyrå "Up there, everywhere" tog Julian Stubbs sig an uppdraget att sätta staden på världskartan för 15 år sen. Bland annat med Stockholms välkända och omdiskuterade slogan “Capital of Scandinavia.” En slogan som motiverades av att anpassa Stockholm internationellt.

– Alla platser blir mer internationella idag och det ville vi visa att Stockholm var med i racet med vår slogan. När vi kom på den så tänkte vi att “vi kan säga det om vi kan bevisa det.” Så vi fick fick bevisa det helt enkelt. Det gör vi också om vi tittar på bland annat  kultur, geografi och finans, säger Julian Stubbs till Dagens Media och fortsätter:

– Men vi visste alltid att det skulle bli en snackis. Så är det för de flesta stora varumärken. Antingen hatar man det eller så älskar man det, säger han.

Enligt Julian Stubbs har både Sverige och Stockholm vuxit rejält som varumärken under de senaste 15 åren. Idag är Stockholm en betydligt mer internationell stad både affärsmässigt och turistmässigt, menar han.

– Turistmässigt har Stockholm nått nya höjder, där man har flest övernattningar i hela Skandinavien. I Europa ligger man på 10–12:e plats, säger han och fortsätter:

– Stockholm var också på plats 11 i Europa i rapporten Europe Cities Marketing Report 2016 och dessutom kniper staden förstaplatsen affärsmässigt i Skandinavien/Norden.

Ett till riktmärke man tittar på är investeringar inom landet, där Julian Stubbs förklarar att företagsinvesteringar och unicorn-bolag bidragit till Stockholms plats i den globala arenan.

– Vi har Spotify till exempel och många företag startar upp eller öppnar kontor i Stockholm. På 15 år har det verkligen ökat.

Julian Stubbs byrå har också tagit fram bland annat tagit fram den nya profileringen för Arlanda ("Welcome to my hometown"), Sigtuna ("Where Sweden begins"), Norrtälje, Arvidsjaur och nu senast Kungliga Djurgården ("Scandinavia’s #1 attraction").

 Vad blir framtida fokus för Stockholms varumärke?

– En av de viktigaste delarna är att vara internatinell och global. Globala företag placerar sig där de känner sig bekväma och samma sak gäller för turister. Så vi sätter fortsatt fokus på internationalisering. Det finns alltid saker att förbättra.

Vad bör man tänka på när man marknadsför en stads varumärke?

– Det är svårt och det också där vi lägger fokus under eventet i Liverpool. En av de viktiga delarna är att arbeta med de interna intressenterna. De är ju investerade i staden och behöver marknadsföra och sälja den på samma sätt.

Eventet "It´s not about the logo" äger rum på Titanic Hotel i Liverpool och beräknas dra omkring tvåhundra gäster från Sverige, England, Tyskland och Nederländerna. Fokus ligger på att marknadsföra platsers varumärken. En av de bekräftade talarna är Olle Zetterberg, vd för Stockholm Business Region.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt