Stark månad för medieköp

Bild 1/3

Källa: Sveriges mediebyråer.

Medieinvesteringarna ökade med 11,7 procent i mars jämfört med samma tid förra året, enligt Mediebyråbarometern. Samtidigt minskade storstadspressen, direktreklam och annonsblad rejält.

Efter ett negativt slut på 2016 ökade medieköpen i mars med 11,7 procent. Tillväxten är nu 6 procent 2017 jämfört med förra året, enligt Sveriges mediebyråers månatliga barometer. Totalt handlades det för 1,2 miljarder kronor.

Bäst gick det för bio som ökade kraftigt och utomhus- och trafikreklam som också gick starkt.

– Bio går som tåget och ökade tvåsiffrigt för tredje månaden i rad. Investeringarna i kategorin är nästan fördubblade jämfört med samma månad 2016 och den totala ökningen hittills i år ligger på över 70 procent. Ett ökat fokus på rörlig bild och på att nå unga målgrupper spelar kategorin rakt i händerna. Bio redovisar fortsatt ökning i antal besökare – och medieinvesteringarna följer efter. Den starka konjunkturen för medieinvesteringarna i stort visar ännu inga tecken på avmattning, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Tv ökade också med över 19 procent.

– Prishöjningarna har slagit igenom med full kraft, men det är bara en del av förklaringen; det är fortsatt mycket hög efterfrågan på TV, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Landsortspressen hade en bra månad med en ökning på 9,2 procent. På förlorarsidan stod storstadspress och kvällstidningarna, populärpress, fackpress, sök och radio, som alla minskade. Den kategori som rasade mest var direktreklam och annonsblad.

– Vad gäller printmedier ser vi ett viktigt trendbrott: för första kvartalet någonsin är landsortspress större än storstadspress. Storstadspressen tappar nu stora summor och under det första kvartalet har kategorin backat med 22 procent, motsvarande 50 miljoner kronor. Landsortspressen går emot strömmen och ökade i mars men även under årets första kvartal, säger Jochum Forsell.

Forsell säger att den stora mediekonkurrensen i storstäderna leder till att efterfrågan på dagstidningar blir allt mindre, medan dagspressen på landsorten står stark och förblir en viktig kanal för lokala annonsörer.

Mathias Asplund

Publicerad 2017-04-11 07.25Uppdaterad 2017-04-11 08.46

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: