Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Spotx spår programmatisk boom: ”Nordiska marknaden oerhört mogen”

Publicerad: 9 December 2016, 12:42
Uppdaterad: 4 Maj 2018, 11:32

Spotx – en plattform som hanterar handel med videoannonser online har gjort entré på den svenska programmatic-scenen.


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Daniel Knapp, seniorrådgivare på IHS Markit, presenterade nyligen siffror som visade  att programmatiskt video kommer att växa med 150 procent på årsbasis i Sverige.

Nu ger sig ytterligare en aktör in i det tätnande racet om programmatic-miljarderna när amerikanska SpotX lanseras på den nordiska marknaden.

Redan i dag samarbetar SpotX med bolag som Nyheter24 och Aller Media Danmark.

– Vi hjälper publicister och mediebolag att centralisera sitt lager av videoutrymme på ett ställe och distribuera ut annonserna via olika typer av enheter. Dessutom erbjuder vår plattform en miljö där insikter kring användarbeteende kan samlas in och analyseras, vilket ökar värdet för annonsörer och därmed också för publicisten, säger SpotX Senior Business Development Director, Nordics, Stephen Byrne till Dagens Media.

Publicisternas möjligheter och utmaningar inom videomarknadsföringen styr SpotX erbjudande.

– Vi hjälper till exempel publicister med att bli mer attraktiva för annonsörer genom att maximera deras insikter om användarmönster och beteenden så att annonsörens innehåll hamnar ”rätt”, säger Stephen Byrne.

SpotX aggregerar förfrågningar från DSP:s (Demand Side Platform – det gränsnitt annonsörer använder för att köpa på annonsutrymmen online), annonsnätverk och annonsbörser – för samtliga enheter.

– Vi ökar därmed publicisternas möjligheter att sälja annonsutrymme på ett konkurrenskraftigt sätt. Det blir enklare för annonsörerna och mer lönsamt för publicisterna, säger Stephen Byrne.

Den Europeiska marknaden ställer i allt högre utsträckning om till programmatisk handel med video. Enligt IHS Market väntas omsättningsökningen i Europa ligga på 39,3 procent på årsbasis de kommande tre åren.

2020 räknar man med att drygt 51 procent av videoannonsintäkterna kommer att genereras via programmatisk handel. I Sverige beräknas andelen av programmatiska videoannonsintäkter öka med drygt 380 procent mellan 2015 och 2020 (från 12,3 procent till 46,5 procent), enligt IHS.

– Den nordiska marknaden är, relativt sett, oerhört mogen, även om vi här ligger något efter marknader som Benelux, Storbritannien och Frankrike. Nästan alla jag talar med här har en förståelse för möjligheterna med programmatisk video och den taktik som behövs för att realisera dessa möjligheter. Detta har sitt ursprung i en historiskt hög mediekonsumtionsgrad, stark teknisk infrastruktur med bredbands- och mobilpenetration som sänker barriären för att konsumera innehåll digitalt, säger Stephen Byrne.

Stephen Byrnes berättar att utmaningarna för publicisterna och mediebolagen består i att samla och processa användardata i allt större skala och dessutom ha tillgång till teknologi som kopplar ihop utbud och efterfrågan på ett effetkivt sätt.

– Att vara begränsade till sin egen användardata kan hindra konkurrenskraften. Därför kommer framgångsfaktorerna i större utsträckning att handla om strategiska uppköp och partnerskap som bland annat ökar användardatabasen, säger Stephen Byrne.

Spotx

Spotx är en plattform som erbjuder publicister och mediebolag verktyg för att monetärisera sina videolager på desktop och mobila enheter. SpotX erbjuder funktioner såsom modern annonsvisning och möjlighet till programmatisk handel, men även verktyg för out-stream video och lösningar för Smart TV. 

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev