Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Spotify i stor annonssatsning

Publicerad: 18 Augusti 2017, 07:07
Uppdaterad: 18 Augusti 2017, 07:19

Bild: Flickr

Spotify vill bli tredje störst i världen på annonsering efter Google och Facebook.


Ämnen i artikeln:

SpotifyFacebookGoogle

Spotify har sedan starten främst livnärt sig på att locka fler betalande prenumeranter. Men när bolaget satsade stort på sin närvaro under världens största reklamtävling Cannes Lions tidigare i somras, markerade det ett ökat intresse för annonsaffären.

I juni skrev Dagens Media om att Spotify testar det nya annonsformatet "sponsrade låtar". Till Wall Street Journal säger Spotifys marknadschef Seth Farbman att bolaget nu har planer på att bli tredje störst i världen på annonser efter Google och Facebook.

Han menar att annonsintäkter var "trevliga att ha" när man för lanserade bolaget, men att syftet var att få musikfans att förstå att de kunde strömma musik i en juridiskt säker miljö.

– Det faktum att man kunde tjäna pengar genom annonsering var bra men det var inte det främsta målet. Sedan började vi inse att med en större skala så fanns det riktiga möjligheter.

En majoritet av Spotifys intäkter kommer fortfarande från prenumerationer, säger Seth Farbman, som ser den biten som viktigast även i den närmsta framtiden. Däremot betraktar man hur medielandskapet förändras. Han nämner Google och Facebook, som utgör de största spelarna i det digitala medielandskapet.

– Vi tänkte att det verkar som att det finns möjligheter för en tredje väg, för ett annat alternativ. Det är där vi har sagt att vi ska lägga mer kraft, fortsätter Seth Farbman, som berättar att bolaget just nu får in allt större investeringar från enskilda varumärken.

Samtidigt betonar han att Spotify har en lång väg att gå innan man kan knappa in på Google och Facebook.

Spotify satsar just nu på vad man kallar "data storytelling", som innebär att man använder insikter om hur användarna använder sig av musik för att påminna om hur viktig musiken är för dem. Det kommer man bland annat göra genom att fortsätta att visa användarna hur deras lyssnarbeteende ser ut från år till år.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SpotifyFacebookGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.