Spelbolagen pressar upp medieinvesteringarna

2018-02-08 11:35  
Ny på topplistan över Sveriges största annonsörer är spelbolaget Leovegas som också står för största procentuella ökningen – 83 procent.

Ica och Procter & Gamble toppar listan över Sveriges största annonsörer. Men spelbolagens investeringar har ökat mest, där Leovegas står för största ökningen med 83 procent.

Sveriges två största annonsörer, Ica och Procter & Gamble, minskade sina investeringar i köpt reklam 2017 jämfört med föregående år.

Men medieinvesteringarna för de 20 största annonsörerna ligger något över 2016 års nivåer, till stor del på grund av spelbolagens ökade investeringar. Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, drygt en procent mer än vad 2016 års största annonsörer investerade.

Ny på topplistan är spelbolaget Leovegas som också står för största procentuella ökningen – 83 procent. Totalt sett är det också spelbolagen som pressat upp medieinvesteringarna. Övriga spelaktörer på topp 20 är Svenska Spel som ökade investeringarna med nästan 20 procent samt Kindred som ökade med 12 procent.

– Spelbolagen har ökat sina investeringar stadigt och stärker sina positioner inför den kommande omregleringen. Framförallt ökade bolagen sina reklaminvesteringar i breda kanaler som TV och utomhus, men även på internet där deras affär finns, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Ica investerade däremot återigen mest i reklam under 2017, ca 1,1 miljarder. I sammanställningen över landets investeringar i marknadskommunikation har de prenumererat på förstaplatsen senaste åren. Framförallt i kanalerna oadresserad direktreklam, landsortspress och tv.

2016 hade gapet till landets näst största annonsör, Procter & Gamble, minskat då företaget ökade sina investeringar med 69 procent. 2017 ökade avståndet igen då P&G minskade sina investeringar främst i tv och populärpress.

Foto: skärmdump

Sedan 1960 har Kantar Sifo registrerat varje varumärkesannons i ett antal utvalda medier, för att löpande bevaka och rapportera om den svenska märkesvaruannonseringen. Reklaminvesteringarna beräknas i bruttopriser och utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt