Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Sonos pausar sin annonsering på Facebook

Publicerad: 23 Mars 2018, 14:55
Uppdaterad: 23 Mars 2018, 15:03

Sonos annonsstopp kommer pågå i en vecka med start på måndag 26 mars.

Som följd av Cambridge Analytica-skandalen väljer Sonos att tillfälligt stoppa sin annonsering på Facebook. Istället väljer bolaget att donera pengar till digitala rättighetsaktivister.


Hos hemelektronikföretaget Sonos är man bekymrade över den senaste tidens avslöjanden som visat hur dataanalysföretaget Cambridge Analytica försett Donald Trumps valkampanj med privata uppgifter från över 50 miljoner Facebook-användare.

Som svar på skandalen väljer Sonos nu att tillfälligt avbryta all digital annonsering på Facebook, Instagram, Twitter och Google.

Det berättar bolaget i ett blogginlägg, där man även skriver att denna och många liknande avslöjanden som kommit inifrån Silicon Valley väcker frågor kring hurvida de globala techbolagen gör tillräckligt för att balansera sina egna intressen med det stora ansvaret för privatpersoners personuppgifter.

"Vi är av övertygelsen att alla människor har rätt att veta hur deras data samlas in och används, och att alla inom teknologisektorn är skyldiga att uppfylla de åtaganden vi har gentemot våra kunders privatliv".

I stället kommer Sonos att bidra med ytterligare stöd till bolagets "Listen Better"-stipendiat "Access Now for Rights Con", ett forum där teknikföretag och aktivister direkt kan engagera sig på lika villkor. Syftet är att visa solidaritet med dem som anstränger sig för att skapa ett "hälsosammare och mer konsumnetvänligt tech-ekosystem".

"Nu är det dags att ha den tuffa diskussionen"

Annonsstoppet kommer pågå i en vecka med start på måndag 26 mars. Sonos skriver vidare i blogginlägget att många kanske kommer fråga sig varför man inte permanent övergiver de digitala plattformarna om man nu är så bekymrade.

Trots bristerna i dessa massiva digitala nätverk, skriver Sonos att man starkt tror på teknologins kraft i att föra oss sammans och skapa djupare, gemensamma upplevelser. Sonos upplever att Facebook, Instagram och andra online-plattformar är "otroligt effektiva sätt" att nå ut till konsumenter och dela sitt budskap som företag.

"Men det massor av plats för utveckling. Nu är det dags att ha den tuffa diskussionen och att stötta dem som driver utvecklingen framåt med syfte att göra oss alla mer utbildade konsumenter av teknologi".

Tidigare under fredagen kommenterade Facebooks Sverigechef Sam Rihani Cambridge Analytica-skandalen i ett mail till Dagens Media:

"Annonsörer vänder sig till oss för att utveckla sina verksamheter. De vet hur viktigt det är för oss att människor kan lita på att vi är försiktiga med deras personliga information. Många av de företag vi pratat med den senaste veckan är nöjda med de steg som vi skissat fram för att bättre skydda människors data. De har tillit till att vi kommer svara upp mot de här utmaningarna för att bli en bättre partner och ett bättre företag".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.