Socialdemokraterna satsar 70 miljoner på att vinna valet

2018-02-06 15:51  
Partierna laddar inför valet 2018. Bild: Flickr / Wikimedia commons

KARTLÄGGNING DEL 1 AV 4. Byråsamarbeten, marknadsföringsbudget och annonskanaler – Dagens Media har tagit reda på hur de politiska partierna laddar inför valet 2018. Först ut är regeringspartierna Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Socialdemokraterna är det parti som satsar mest pengar på att vinna valet 2018: 70 miljoner kronor planerar partiet att lägga på olika kommunikationsinsatser. Det framgår av Dagens Medias kartläggning av de politiska partiernas kommunikation under valåret.

När det gäller kanalval kommer partierna föga förvånande satsa mer på kommunikation i digitala kanaler än vad man gjorde inför valet 2014.

– Facebook är som en digital valstuga som är öppen dygnet runt och året om och där finns människor i alla åldrar från hela landet, svarar Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.

Det samtliga partier generellt ser som sin största kommunikativa utmaning inför valet är att förtydliga för väljarna vad som faktiskt är partiets budskap, i en tid då det blir allt svårare att nå fram i medieflödet.

– Det blir då svårare för väljaren att veta vad partierna faktiskt tycker och därmed se skillnaderna, säger Miljöpartiets presschef Pontus Tengby.

Merparten av partierna har klart vilka byråer de ska samarbeta med under valkampanjen. Sverigedemokraterna sticker ut som enda parti som aldrig samarbetar med externa byråer, i någon del av sitt arbete.

Det finns inom Sverigedemokraterna en tradition av att de flesta utmaningarna kan lösas av oss själva, svarar Mattias Wester på SD:s kommunikationsavdelning.

Läs nedan om hur Socialdemokraterna och Miljöpartiet förbereder sig inför valet.

Läsa även om Alliansens, Sverigedemokraternas, Vänsterpartiets och Feministiskt initiativs valkommunikation.

 

1. Vilken byrå eller vilka byråer samarbetar ni med under valkampanjen och varför föll valet på just dem?

2. Hur mycket pengar planerar ni att lägga på reklam under valåret?

3. Vilken annonskanal är viktigast för er?

4. Vilken ser ni som er största utmaning kommunikationsmässigt?

 

Socialdemokraterna

1. Vi har inte landat i vilken byrå vi ska jobba med. Fram till dess arbetar vi inhouse, i huvudsak med digital kommunikation.

2. Ungefär 70 miljoner kronor räknar vi att lägga på olika typer kommunikationsinsatser.

3. Vi ska vara där väljarna är och då har digitalt blivit allt viktigare. Samtidigt är vår stora styrka att vi är en folkrörelse och vi har i vår valstrategi satt målet om att genomföra Sveriges största samtalskampanj med 1,5 miljoner samtal med väljarna, där dörrknackning är huvudmetod.

4. Under den S-ledda regeringen har Sverige bytt riktning. Fler än 250 000 fler är i arbete jämfört med när mandatperioden började. Vi har genomfört stora satsningar på välfärden, för ökad jämlikhet och tagit krafttag mot brottsligheten, samtidigt som ekonomin stärkts. Vi har dock fortsatt många samhällsproblem som inte löses genom skattesänkningar och privatiseringar, utan genom fortsatta investeringar i välfärden och satsningar på hela Sverige. Det behöver vi tydliggöra för väljarna.

Miljöpartiet

Pontus Tengby, presschef

1. Bloomy. Vi har valt en konceptstark byrå med kreativ höjd. Jag gillar deras syn på kommunikation och att vi delar många värderingar.

2. Vår totala valbudget är 18 miljoner kronor. Hur mycket som läggs på just reklam kan jag inte gå in på.

3. Digitalt med fokus på sociala medier och traditionell utomhusreklam.

4. Den polariserade debatten och tuffa tonen som riskerar att överskugga sakpolitiken. Det blir då svårare för väljaren att veta vad partierna faktiskt tycker och därmed se skillnaderna.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt