Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Snowflake tar första steget i sin Sverigelansering

Publicerad: 18 Februari 2018, 08:00
Uppdaterad: 19 Februari 2018, 11:15

Denise Persson är tillbaka i Sverige för att lansera Snowflake. Foto: Ocarra Agency

HELGLÄSNING. Unicornbolaget Snowflake har tagit första steget i sin Sverigelansering. Denise Persson som är global marknadschef på techbolaget, återvänder till Sverige efter 15 år i USA. “Jag är helt superlycklig över att vara tillbaka”, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Big data

Techbolaget Snowflake Computing blev årets första så kallade ”unicorn” i USA, vilket innebär att företaget värderades till över en miljard amerikanska dollar.

Nu är planen att inta Europa, och företagets globala marknadschef, Denise Persson befinner sig på pr-turné bland annat i moderlandet Sverige. I tisdags inleddes lanseringen officiellt på Fotografiska muséet i Stockholm, med eventet "The cloud analytics world tour".

– Vi drog igång i London och Paris förra veckan, men det roliga är att alla Snowflake-anställda ville till “Stockholm-stoppet.” En del har flugit hela vägen från San Fransisco bara för att få vara med under Stockholms-eventen.

Det beror på att Sverige betraktas som en intressant marknad, och på att företaget har fått en väldigt snabb respons här. Även i Finland har man sett ett stort intresse.

– Som svensk är man verkligen stolt över den otroliga frammarsch som Sverige har gjort och Sverige är ju något som man pratar om i Silicon Valley också.

Snowflake Computing är ett techbolag som gör en patenterad molnbaserad datalagringstjänst.  Istället för att lagra och ladda ner information från molnlagret så kan man arbeta direkt mot molnet. Bolaget grundades i Silicon Valley 2012. Grundarna utgick ifrån tanken om att konventionella datalagringar inte var utformade för att kunna hålla jämna steg med den kraftiga ökningen av data som framtidens bolag behöver lagra. Eller för de kraftigt ökande volymerna av analys som skulle komma att göras.

Förutom att Denise Persson är global marknadschef, sitter hon i bolagets ledningsgrupp.

Hon förklarar att konceptet datalagring har funnits i 30 år, men att inte mycket har utvecklats på marknaden under åren.

– Vad som sker idag, förklarar hon, är att mängden data ökar lavinartat och att alla företag måste bli mer datainriktade. Tyvärr är utrustningen och vanorna utdaterade, men det håller på att förändras, säger hon.

Alla få mer insikt från datan som skapas varje dag, och alla inom företagen vill ha tillgång till den, menar hon.

– Genom de traditionella systemen är det väldigt svårt att få all data till olika avdelningar, och det är främst IT som sitter på de lösningarna. Det är inte sällan det blir en krock mellan olika avdelningar. Just nu kan inte IT riktigt ge marknadsavdelningen det de behöver och det kan skapa frustration. Den biten löser vi. Om data bara lagras så kan det inte användas i affärsutvecklingen, säger hon.

Utvecklingen har gått från att enbart ladda ner data då och då, till att strömma den och läsa av den i realtid konstant, vilket kräver ett annat tillvägagångssätt för att hantera den effektivt, förklarar hon.

– Vi brukar prata om tre vågor inom internet. den första är kommunikation, så som mejl och skype och så vidare. Den andra handlar om att marknaden flyttar till internet. Och den tredje vågen är data i molntjänster. Den större delen av datan genereras där och det är inte logiskt att flytta den, utan snarare att arbeta direkt mot den.

Denise Persson. Foto: Ocarra Agency

Varför är Sverige viktigt för er?

– Vi tror starkt på den svenska marknaden och har fått en snabbare respons här än i Tyskland och Frankrike, där vi startade förra året. Man ser att Sverige är i framkant när det gäller innovation och digitalisering och svenskarna är mer nyfikna på att pröva nya saker. Vi har redan ett tjugotal kunder i Sverige och flera av dem är några av Sveriges största företag, säger hon.

Hur ska ni nå ut till de svenska företagen?

– Events har vi redan och de fungerar bra i början av processen. Vi har också webbsända seminarier, för alla företag kan inte komma till Göteborg eller Stockholm. Vi jobbar också med targeted display-annonser och presentationer av kundcase, säger hon och lägger till:

– Snowflake är ungt i Europa, men det här är startskottet.

Kommer ni inleda samarbeten med svenska medie, pr- eller reklambyråer?

– Ja, vi jobbar med Ocarra Agency kring positionering och PR, och vi använder även samma reklambyrå som i San Francisco. Den är svenskägd och heter Sköna Advertising. De har flera svenskar anställda där som jobbat på stora byråer i Sverige. De har kontor här i Stockholm sedan ett år tillbaka och kommer serva oss i Norden framförallt med produktion, säger hon. 

Vad tycker du är skillnaden på att jobba i USA och Sverige?

– Digitalt i sig är globalt, så det finns inga kulturella skillnader. Framförallt i Sverige kan du nå ut brett i mobiltelefonen, vilket kanske inte går lika bra i USA. Det är också lättare att slå igenom på en svensk marknad. Det finns mindre kanaler, mer begränsat antal mediekanaler och betydligt färre invånare. Marknaden är inte heller alls lika homogen som den svenska marknaden. USA har stora skillnader inom landet, östkusten, västkusten och andra områden. Det gör att man måste anpassa marknadsföringen på olika sätt. Exempelvis är marknaden mer utvecklad digitalt på vissa platser än andra i USA.

Ser du skillnader i digital utveckling mellan länderna?

– I Sverige har man mycket högre bandbreddstillgänglighet, Svenska mobilnät och bredbandskvalitén är jättebra. Här har jag aldrig några problem med mobiltelefonen, men i USA har jag problem med den varenda dag. Du kanske tycker att det låter helt oacceptabelt, men det är så. Vi är bortskämda med det i Sverige.

För Snowflake innebär lanseringen i första hand att utbilda potentiella kunder om molnlagring,  istället för att enbart visa upp sin produkt. Denise menar att alla inom IT alltid vill lära sig något nytt, vilket gör det viktigt att alltid ha koll på det senaste.

–  Under eventet pratar vi mycket om molnlagringstjänster generellt. Den första frågan företagen har är hur molnlagringen fungerar. Då pratar vi om funktion, säkerhet och hur det flyttas data till molnet, säger hon och fortsätter.

– Om du är den som utbildar kunden bättre än någon annan, då kommer du få förtroende. Det gäller i all långsiktig relationsmarknadsföring och B2B - det här är inget undantag.

Snowflake har ett tusental kunder globalt, bland annat Electronic arts, Sony, Lionsgate och Adobe. Bolaget har nyss stängt en ny finansieringsrunda och satsar nu på expansion i Sverige och andra delar av Europa.

Christopher Karlsson

christopher.karlsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Big data

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.