Snapchat och Amazon i nytt samarbete

Snapchat kan nu kan länka shoppningsugna användare direkt till Amazons plattform.

Snapchats nya visuella sökfunktion innebär att användare kan ta bilder på riktiga produkter ute på gatan eller i butiker, och därefter bli direkt länkade till e-handelsjätten Amazon för prisjämförelser och inköp. Sökfunktionen fungerar också genom att scanna streckkoder. Det skriver Adage.

Facebookägda konkurrenten Instagram har redan utökat möjligheterna till e-handel på sin plattform, och i våras kom Instagram Shopping till Sverige.

Samarbetet mellan Snapchat och Amazon ses som ett steg i att möta konkurrensen från Instagram – och även Pinterest – genom att ytterligare öppna upp e-handeln i mobilen.

– Det är extremt smart av Snapchat, och ett potentiellt första steg för Amazon i deras ambition att bli helt ledande inom e-handeln. Det är också en potentiell katastrof för vanliga återförsäljare som har produkter tillgängliga hos Amazon, som redan måste hantera kunder som söker efter produkter i butikerna men sedan väljer att köpa dem online, säger Noah Mallin, head of experience, content and partnerships på amerikanska Wavemaker, till Adage.

Snapchat har idag 188 miljoner dagliga användare, och är enligt eMarketer den mest populära sociala plattformen bland 12-17-åringar i USA.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-09-25 06.29Uppdaterad 2018-09-25 06.29

Ämnen i artikeln: