Snapchat låter dig sammanfatta året

Snapchat lanserar nyårs-funktion och presenterar nya siffror för att sammanfatta året.

I början av året öppnades Snapchats annonsplattform upp för även den svenska marknaden. Glossybox var först ut med att testa sponsrade geofilter. Sedan dess har Snapchat rullat ut en rad verktyg för att göra det möjligt för annonsörer att dra nytta av plattformen.

När Snapchat sammanfattar året passar man på att presentera färska siffror, som visar att det varje dag tas emot runt 3,5 miljarder snaps. Under ett års tid landar siffran på över en biljon. Användare spenderar ungefär tre minuter per dag med att testa olika filter.

I Storbritannien, USA och Frankrike använder 25 procent av smartphone-användarna appen dagligen.

Snapchats funktioner har varit en populär annonsplattform för att nå ut till framförallt en yngre målgrupp. Intressant är att Snapchat uppger att 48 procent av dess användare i Norge faktiskt är över 35 år.

Under året har även över 40 publicister lagts till under 2017, där bland annat New York Times, Vogue och The Telegraph syns.

Som avslutning på året introducerar Snapchat "Your 2017 Story", som bygger på personliga minnen från sparade "snaps" under året. Användare kan sedan redigera och dela med sig av sina årsfavoriter till andra användare.

Alex Hartelius

Publicerad 2017-12-28 13.09Uppdaterad 2017-12-28 13.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: