Slack tar marknadsföringsknep från Apple

I samband med lanseringen av Microsoft Teams gör Slack en helsideannons i New York Times, där man ger konkurrenter ett par "vänliga råd". Annonsen påminner en hel del om Apples kända "Seriously"-annons från 1981.

Under ett stort event i New York under onsdagskvällen lanserades Microsoft teams, en tjänst för företagskommunikation som är en direkt konkurrent till Slack.

Inför lanseringen har Slack lånat marknadsföringsknep av Apple, när man samma dag välkomnade Microsoft Teams med en helsideannons i New York Times, skriver Adweek.

Annonsen påminde en hel del om Apples "Seriously"-annons från 1981, som välkomnade IBM-datorer och berättade om allt det som Apple redan hade gjort för att dominera på området. I Slack-annonsen använder man sig av en liknande nedlåtande ton, och berättar om allt som man har lärt sig sedan lanseringen för tre år sedan.

Annonsen inleds med raderna: "Kära Microsoft. Wow. Stora nyheter! Grattis till dagens lansering. Vi är genuint glada för att få lite konkurrens".

Därefter fortsätter annonsen med att ge Microsoft några "vänskapliga råd", och skriver bland annat att man inte kommer att kunna skapa något som människor verkligen älskar genom att göra en stor lista av Slacks funktioner och sedan "helt enkelt kryssa för de boxarna".

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2016-11-03 08.06Uppdaterad 2016-11-03 09.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: