Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Skruf döms till miljonvite

En miljon i vite och 200 000 i rättegångskostnader – snustillverkaren Skruf förlorar i marknadsföringsmål mot Swedish Match.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 02 Mars 2017, 16:45
Uppdaterad: 03 Mars 2017, 07:31

Ämnen i artikeln:

Swedish match

Skuf döms till miljonvite.

Snustillverkaren Skruf dömdes den andra mars till att betala ett vite till staten på en miljon kronor, enligt en dom i Patent- och marknadsdomstolen. Företaget ska dessutom betala Swedish Match – som varit motpart i målet – för rättegångskostnader på närmare 200 000 kr.

Marknadsdomstolen förbjöd redan sommaren 2015 Skruf att – med hot om vite – marknadsföra sig med uttryck som:

”Mer än hälften av Sveriges snusare tycker att Knox smakar lika bra eller bättre än Sveriges största snusmärke”

”2 av 3 tycker att Knox är mer prisvärt än Sveriges största snusmärke”

”Mer än hälften av Sveriges snusare tycker att Knox totalt sett är lika bra eller bättre än Sveriges största snusmärke”

samt ”Det smarta valet!”

I augusti i år väckte Swedish Match talan mot Skruf, då de - med hänsvisning till bland annat Skufs sajt på Mynewsdesk –  inte ansåg att Skuf förändrat sitt sätt att marknadsföra sig.

Swedish Match fick medhåll från domstolen, och trots att Skruf begärt jämkning, döms de nu till att betala hela vitessumman.

Att Skruf får stå för hela rättegångskostnaden beror enligt domen på att företagets marknadföring starkt har påverkat General, som är Swedish Matchs mest värdefulla varumärke.

Skruf har möjlighet att överklaga domen fram till den 23 mars.

Swedish Match har själva, som Dagens Media tidigare berättat, dömts i ett liknande fall.

Ämnen i artikeln:

Swedish match

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.