Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

"Skrämmande att hårdare krav inte ställts"

Publicerad: 26 Oktober 2016, 12:35
Uppdaterad: 26 Oktober 2016, 12:41

Googles "DoubleClick" får inte längre vara med på MRC:s ackrediteringslista eftersom de inte följer reglerna kring annonsmätning. Något som äventyrar annonsörers investeringar. Alexandra Braniff Callius på Maxus är kritisk mot bristen på transparens.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Facebook har under två års tid kryddat sina videosiffror – nyheten slog ned som en bomb i slutet av september. 

Inte ens en månad senare, i mitten av oktober, stod det klart att MRC (Media Rating Council) – en ackrediteringstjänst som annonsörer använder för att säkerhetsställa att deras annonser mäts på ett korrekt sätt – stänger av flera av Googles annonstjänster. Något som bland annat Business Insider rapporterat om.

Anledningen är att MRC:s definition av vad som räknas som ett annonsintryck för mobil displayannonsering har ändrats.

I och med de nya reglerna har Google bland annat förlorat sin ackreditering för "DoubleClick for Publishers" som mäter mobil annonsexponering. Detta eftersom Googles metod för att mäta mobil viewability inte lever upp till de nya kraven från MRC.

Däremot är Googles desktop viewability genom "DoubleClick" fortfarande godkänd.

I de nya riktlinjerna för annonsmätningar ska det finnas en säkerhet att en annons renderats på en enhet för att det ska räknas som en giltig annonsexponering. Tidigare har en annonsexponering räknas från det första annonsropet hos publicisten. Det vill säga från det att en annonsserver skickar en kod till en webbsida  för att ladda en annons.

Orsaken till att Google förlorar sin ackreditering verkar ha att göra med tekniska orsaker snarare än något medvetet fulspel. Men tidpunkten för att inte bli godkända att mäta annonsexponeringar är inte optimal med tanke på misstron mot en annan storaktör – nämligen Facebook.

Jätteaktörerna Facebook och Google har tidigare fått kritik för att vara så kallade "walled gardens" som inte låter sina siffror och mätsystem granskas av en tredje part. 

Alexandra Braniff Callius på Maxus är kritisk till både Google och Facebooks brist på transparens. 

– Vi måste kunna trygga våra annonsörers investeringar och se till att de följs upp och levereras på rätt sätt, säger hon till Dagens Media och fortsätter:

– Det som skrämmer mig är att det inte har ställts hårdare krav tidigare. Det håller på att luckras upp mer och mer och man börjar få en större insyn. Men det har tagit sin tid. 

Varför har det inte ställts hårdare krav tidigare på att även Facebook och Googles siffror ska granskas av en tredje part?

– Jag tror att det dels finns en tilltro till aktörerna men också en okunskap. Man ifrågasätter inte, utan tar för givet att siffrorna stämmer från Google och Facebook. Men när det kommer till lokala publicister, använder vi aldrig deras egna siffror, utan tittar bara tredjeparts-siffror.

Google räknar med att lyckas implementera det nya mätsystemet och få en förnyad ackreditering till och med årsskiftet, enligt Business Insider som har haft mailkontakt med Google.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.