Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 12 Maj 2017, 04:00
Uppdaterad: 12 Maj 2017, 12:31
Bild 1/3 Alasdair Lennox, Fitch, på Creativity Week i NY. Foto: Janne Næss
THE ONE SHOW, NEW YORK. Här är flerfaldigt prisbelönta butiksdesignbyrån Fitch tre bästa tips – om vad detaljhandeln kan lära av rockscenen.
Ämnen i artikeln:
The One ShowAlasdair Lennox, executive creative director på Fitch, som har utvecklat butikskoncept för bland annat Apple, Adidas och HSBC är i New York för The one show.
Under hans ledning har Fitch de senaste åren belönats i både Cannes Lions, Eurobest och LIA.
Han liknar utvecklingen av shoppingupplevelsen med vad som hänt musikindustrin – från CD:n, via Napster till helt streamat lyssnande hos Spotify och Apple music.
– Jag äger ingen musik längre, allt är hyrt. Samma mönster följer min shopping. Varför ska jag lämna soffan och gå till en butik när jag kan handla hemifrån och få gratis hemleverans samma dag?
– Det är supersmidigt – men samtidigt gör det mig isolerad.
Han fortsätter jämförelsen med musikindustrin, som tjänar allt mer på liveframträdanden.
– Jag ser många paralleller i hur vi kan locka människor till butiker.
Han levererar tre tips:
1. Väck känslor
– Det finns ingen algoritm som kan väcka känslor, och varje varumärke måste äga en eller två känslor. Tänk dig ett live-gig, varmt och svettigt, eller skapa yogaklasser. Butiken är inte en bara yta för försäljning – den ska föra människor samman.
2. Tänk mötesplats – inte butiksyta
– Bygg en passionerad mötesplats, dit människor vill gå. Burberrys flagship store i London är ett bra exempel, en butik som kan bli en catwalk, eller en konsertscen. Eller när Topshop ger sina kunder chansen att ta plats vid catwalken via VR.
– Varför ser ett köpcentrum ut som det gör? Varför inte mer som en festival?
3. Skapa minnen
– Tänk en setlista för en spelning, några nya låtar, några sjunga-med-låtar, någon överraskning, ett crescendo… Skapa en berg-och-dalbana av känslor.
Burrberrys butik på Regent street i London. På dagen butik, på kvällen konsertlokal eller catwalk. Foto: Fitch
Spelning på Burberrys flagskeppsbutik i London. Foto: Fitch
Niclas Rislund
Ämnen i artikeln:
The One Show