Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Sju svenskar i årets Cannes-jury

Publicerad: 22 Maj 2018, 06:15
Uppdaterad: 22 Maj 2018, 07:01

Niclas Fröberg och Mattias Ronge tar plats i Cannesjuryn 2018. Foto: Janne Næss

Niclas Fröberg och Mattias Ronge bland svenskarna som utsetts till jurymedlemmar.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2018Niclas Fröberg

Nu har jurymedlemmarna offentliggjorts inför årets omgång av Cannes Lions.

Totalt har 413 personer utsetts till att döma årets reklambidrag, och 50 nationaliteter finns representerade. Sverige, som förra året kunde stoltsera med tolv jurymedlemmar, får i år nöja sig med sju.

Nytt för i år en satsning på mångfald som innebär att jurymedlemmar från flera nya länder har tagits in i bedömningsarbetet. Bland de nya länderna finns Kenya, Nigeria Sri lanka och Georgien.

Cannes Lions uppger i ett pressmeddelande att 46 procent av årets jurymedlemmar är kvinnor.

Samtliga svenskar i juryn

Brand experience and activation Lions

Linnea Lofjord, Head of brand experience, Nord DDB

Industry Craft Lions

Oskar Lübeck, Founder & Executive Creative Director, Bold

Direct Lions

Karin Frisell, Senior Creative, Forsman & Bodenfors

Innovation Lions

Johan Pihl, Creative Director, Great Works

Film Lions

Gustav Egerstedt, Executive Creative Director, Saatchi & Saatchi

Media Lions

Niclas Fröberg, founder, Tre Kronor

PR Lions

Mattias Ronge, Chairman, Creative Strategist, Edelman Deportivo

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev