Gå direkt till textinnehållet

Schibsted lanserar programmatic-certifikat

Jonas Åsén, product director på Schibsted: "Nu hoppas vi att vi kan börja fokusera på den viktigaste frågeställningen, nämligen hur vi får bäst effekt på kundens kampanj".

Mediekoncernen presenterar nytt certifikat för att garantera kvaliteten på programmatiska köp i deras regi: "Ett sätt för att börja ta programmatic till nästa nivå", säger Johan Åsén, product director på Schibsted.

Företag på den digitala annonsmarknaden har länge kämpat mot bedrägerier och så kallade ad fraud-nätverk.

På flera håll har arbetet med att lyckas stävja problemet gått på högvarv och bland annat IAB har under en tid jobbat med ett nytt protokoll, kallat ads.txt. Dagens Media har tidigare skrivit om hur användningen av det ads.txt ökat från 31 procent i oktober 2017 till över 73 procent i januari 2018 på den nordiska marknaden.

Under den här veckan förkunnade även Sveriges Annonsörer att de nu lanserar nytt programmatic-verktyg.

I kampen mot annonsfusket ska Schibsted under våren lansera ett nytt certifikat med syfte att garantera kvaliteten på programmatiska annonsköp. Tanken med certifikatet är att säkerställa att kundens system fungerar tillfredsställande i mediekoncernens miljö.

– För att uppnå effektiva kampanjer behöver marknaden en stabil teknisk grund att stå på. Genom en certifiering tar vi ansvar för att de köp som görs hos oss håller utlovad kvalitet, säger Johan Åsén, product director på Schibsted Sales & Inventory.

Den nya certifieringen gäller kundens DSP (demand side platform), vilket alltså innefattar det system kunden valt att använda för att genomföra ett programmatiskt köp.

Grunden i certifieringen är att den ska säkerställa att vissa tekniska krav uppfylls, att systemets funktioner är kompatibla med Schibsteds säljplattform och att DSP:n följer Schibsteds tolkning av bestämmelserna kring kommande GDPR.

– DSP-certifieringen är ett sätt att börja ta programmatic till nästa nivå. Nu hoppas vi att vi kan börja fokusera på den viktigaste frågeställningen, nämligen hur vi får bäst effekt på kundens kampanj, säger Johan Åsén.

Arbetet med den nya certifieringen kommer att genomföras under våren – och under maj månad planerar Schibsted att kunna presentera ett antal certifierade systemleverantörer.

– Med en DSP-certifiering kan vi skapa rätt förutsättningar för köpare att förstå skillnaden mellan olika teknikleverantörer. Vi uppmanar också andra aktörer att följa vårt exempel, då det skulle innebära en ökad transparens på marknaden, säger Johan Åsén.

Vid sidan av certifieringen utökar också Schibsted sin satsning på det egna köpverktyget "Schibsted Admarket". Verktyget presenterades i slutet av januari i år med utgångspunkten att underlätta för lokala annonsörer. 

Nyheten innefattar nylansering av ett flertal nya produkter och funktioner.

– Satsningen på ett anpassat verktyg för den lokala marknaden har slagit mycket väl ut och vi ser ett behov även för andra direktkunder och byråpartners att enkelt kunna få tillgång till våra automatiserade produkter med leveransgaranti, säger Johan Åsén.

Publicerad 2018-03-22 07.14Uppdaterad 2018-03-22 08.28

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: