Scandic byter byrå

Frippe Stengberg om bytet: "Det är en ny spelplan på marknaden, med en mer fragmenterad kommunikation och vi måste hitta nya tag att gå in i detta".

UPPDATERAD. Honesty blir av med uppdraget när Scandic väljer Tillsammans och systerbyrån Folket som ny huvudbyrå respektive produktionsbyrå.

Efter ett långt samarbete med Honesty som huvudbyrå kan Dagens Media berätta att Scandic har valt att gå vidare.

Istället väljs Tillsammans och systerbyrån Folket som hotellkedjans nya huvudbyrå respektive produktionsbyrå när Scandic satsar mer digitalt.

– Scandic växer, vi har över 230 hotell idag i Norden och i andra länder. Vi satsar och har lagt ned stora investeringar i våra hotell. I Stockholm har vi exempelvis lanserat Continental och Signaturhotellen Haymarket och Grand Central by Scandic. Vi har en helt ny take och våra digitala erbjudanden står i fokus. I och med dessa komponenter ser vi över vår kommunikation för att ta den in i en ny fas. Då har det varit naturligt att hitta en partner som kan göra den här resan med oss, säger Frippe Stenberg, vice president Brand & Guest, på Scandic till Dagens Media.

Varför just Tillsammans och Folket?

– Den set-upen passar oss väldigt bra, de har en kreativ höjd, en digital profil och tänker i lite andra banor. Vi kommer jobba nära varandra nåde nordiskt och lokalt, det gör också att det är en bra match.

Under flera års tid har Scandic haft Honesty som huvudbyrå. Byrån vann uppdraget för Scandic våren 2011.

– Honesty har varit en partner under en lång tid och gjort ett jättefint jobb under den perioden. De är verkligen uppskattade och har varit med och utvecklat och lagt grunden för den kommunikation vi har idag.

Vad är den huvudsakliga anledning till att ni ändå väljer att byta byrå?

– Det är en ny spelplan på marknaden, med en mer fragmenterad kommunikation och vi måste hitta nya tag att gå in i detta. Vi ser att samarbetet med Folket och Tillsammans kommer ge oss den goda matchningen.

"Skapar mängder av möjligheter"

Johan Falk är grundare av "Tänk Om-gruppen" där byråerna Tillsammans och Folket ingår, han är även den som är kundansvarig för Scandic.

– Vi är självklart väldigt glada och hedrade av att Scandic väljer att ingå ett samarbete med båda våra byråer. Vi har länge haft ögonen på dem som en drömkund då de verkar i en kategori som intresserar konsumenter och kunder samtidigt som deras digitala miljöer i kombination med hotellen skapar mängder av möjligheter att nå målgrupperna med modernt varumärkesbyggande och effektiv kommunikation, säger Johan Falk och fortsätter:

– Vad jag förstår upplever Scandic att vi genom att kombinera våra två byråer skapat en versatil och flexibel lösning som svarar upp mot många av deras behov.

Det nya samarbetet drar igång i början av nästa år.

Honesty kommenterar tappet av Scandic:

– Honesty har en tydlig vision för framtiden där vi bygger reklamkapital genom långsiktiga seriekoncept. Det betyder att vi är rätt byrå för vissa kunder men inte för alla. Vi är glada över att Scandic har hittat en byrå som passar dem och önskar dem båda all lycka framåt, säger Honestys vd Walter Naeslund.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2016-12-21 11.30Uppdaterad 2016-12-22 08.04

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: