Sara Rosengren blir professor vid Handels

2017-02-15 15:12  
Sara Rosengren. Foto: Juliana Wiklund

Marknadsföringsforskaren Sara Rosengren, som framför allt är känd för sin forskning om reklamkaptial, blir professor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Sara Rosengren, forskare inom marknadsföring och detaljhandel, har idag utsetts till professor i företagsekonomi, särskilt marknadsföring.

Sara Rosengrens forskning handlar om hur människor reagerar på olika typer av marknadsföringsaktiviteter, såsom exempelvis reklamkampanjer, introduktion av e-handel eller förändringar i pris. Mest känd är hon för sin forskning om reklamkapital.

– Jag är glad och stolt över att ha utsetts till professor vid Handelshögskolan. Inte minst eftersom dagens höga förändringstakt gör att behovet av forskning om kundbeteenden blir allt större, säger Sara Rosengren i ett pressmeddelande.

Sara Rosengren är medförfattare till flera läroböcker och 2016 utsågs hon även till årets lärare av Handelshögskolans studenter.

– Vi är väldigt glada över Sara Rosengrens utnämning. Hon har ett mycket högt anseende inom marknadsföringsområdet, både nationellt och internationellt. Genom utnämningen kommer vi att kunna stärka forskningen på Center for Retailing, kommenterar Lars Strannegård, Rektor vid Handelshögskolan.

Sara Rosengren disputerade 2008 och har sedan 2014 varit verksam som forskningschef vid Handelshögskolans Center for Retailing.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt