Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Samsung visar upp sin VR-satsning

Publicerad: 23 Juni 2016, 08:40
Uppdaterad: 22 Juni 2016, 17:36

CANNES LIONS 2016. Dagens Media kollar in Samsungs tekniksatsningar.


Samsung har satsat stort på att visa upp sin senaste VR-teknik under Cannes Lions. Utanför festivalpalatset står människor i kö för att testa den nya tekniken.

Tre i taget får sätta sig framför Samsungs uppradade snurrstolar och sätta på sig deras VR-glasögon för att antingen surfa, åka skidor eller berg- och dalbana.

En bit bort i Samsunghuset håller Paul Leys, vice vd för socialt och digitalt innehåll på Samsung USA, en workshop där han förklarar hur kameratekniken för att faktiskt spela in VR och 360 fungerar. Exakt hur tekniken kommer se ut i slutändan och vad den ska användas till är däremot inte helt klart.

– Vi håller fortfarande på att testa oss fram och jobba fram nya sätt att använda tekniken på, säger Paul Leys.

Deltagarna i workshopen får själva testa att koppla ihop den runda VR/360-kameran som är lite mindre än en tennisboll till formen. Genom att filma runt om i rummet med kameran syns sedan resultat direkt på mobilen. Mobilen kan sedan läggas in i VR-glasögon och filmen som just spelades in går att se i VR.

Även om deltagarna själva kan spela in både VR och 360 så finns det fortfarande mycket kvar att utveckla.

– Tekniken tar i nuläget upp mycket batteritid och det tar relativt lång tid att få ihop en 360-film.

Än så länge tar det ungefär tre minuter att "sy ihop" en 360-film som är 1 minut lång.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.