Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Samsung når lägsta buzz-nivån i år

Publicerad: 10 Oktober 2016, 14:04
Uppdaterad: 11 Oktober 2016, 06:39

Efter Samsungs katastroflansering av Galaxy Note 7 har varumärket tappat när det kommer till "buzz". Samtidigt visar Samsung på högre siffror än Apple i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Samsung

Det har gått mer än en månad sedan Samsung meddelade att de återkallar 2,5 miljoner sålda Galaxy Note 7 efter att flera telefoner fattat eld och exploderat.

Idag måndag berättade Dagens Media att Samsung temporärt stoppar produktionen av nya Note 7. Detta efter att kunder rapporterat att även de ersatta Note 7 exploderat.

Internationella undersökningsföretaget Yougov genomför löpande mätningar och undersöker och listar bland annat vilka varumärken som det pratas mest positivt om, alltså varumärkets ”buzz”.

För knappt en månad sedan gick det att se en tydlig nedgång i Samsungs "buzz" globalt, men det var då för tidigt att säga något om siffrorna för "buzz" i Sverige.

Nu däremot, visar siffror från Yougov att Samsung nått sin lägsta "buzz-nivå" i Sverige hittills i år. Vanligtvis håller Samsung en nivå på runt 20, nu ligger man på omkring 13.

– Vi ser ett tapp i Sverige men det är inte i närheten av vad vi ser i USA. Där har Samsung gått från att vara ett väldigt positivt omtalat varumärke till att nu visa på övervägande negativa siffror. Från ett positivt buzz på cirka 25 till ett negativt på omkring -7, och det ser fortfarande ut att falla, säger Fredrik Molin, produktchef för Brand Index på Yougov, till Dagens Media.

Även om Samsung har tappat i "buzz", så visar varumärket ändå på högre siffror i jämförelse med Apple i Sverige.

– Apple har ett liknande tapp efter lanseringen av Iphone 7 som ser ut att ha fått ett ganska dåligt mottagande om man ser till hur det har talats om dem, fortsätter Fredik Molin.

Hur är det möjligt att Samsung uppvisar bättre siffror än Apple i Sverige?

– Jag tror det kan ha att göra med att telefonen aldrig hann släppas i Sverige och att det inte blev en lika stor nyhet som det exempelvis blev i USA. Sen har även Apples siffror dalat samtidigt, vilket har bibehållit Samsungs övertag i buzz.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Samsung

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev