Så ska Snapchat locka influencers

Snapchat tar upp kampen om influencers med Instagram och Youtube – genom att börja erbjuda mer data.

För influencer marketing brukar Instagram och Youtube räknas till de främsta kanalerna. På Snapchat däremot, har influencers – som lockar miljontals följare till plattformen – i princip behandlats som vilken användare som helst.

Nu kanske det kan vara påväg att ändas, när Snapchat gör en stor satsning för att locka innehållsskapare till plattformen. Det geom att börja erbjuda sina största användare värdefull data om inlägg och följare, vilket kan vara till stor hjälp för influencers i varumärkessamarbeten på Snapchat. Det skriver Recode.

Datan kommer enligt Snapchat bland annat inkludera totala antal visningar, unika tittare, hur många som sett hela stories, hur mycket tid följare spenderat på att titta på innehållet, publikdemografi, vilka ämnen följarna är intresserade av, samt vilka regioner som störst antal följare bor i.

Ur annonsörsperspektiv är sannolikheten stor att influencer marketing-kampanjer på Snapchat kommer att bli dyrare, då influencers kan erbjuda mer exakt data om målgruppen och genomslaget.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-02-15 08.10Uppdaterad 2018-02-15 08.33

Ämnen i artikeln: