Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Så ska influencers och näringslivet lära av varandra

Publicerad: 18 Juni 2018, 11:53
Uppdaterad: 18 Juni 2018, 15:11

Nasdaqs vd Lauri Rosendahl och Redgert Communications vd Daniel Redgert under influencerfrukosten.

Redgert Comms och Nasdaq ligger bakom ett initiativ som ska bygga en bro mellan näringslivet och influencers. "Jag vill förena dessa världar", säger Daniel Redgert.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingTele2Alexander Pärleros

Under en frukost som ägde rum på Stockholmbörsen under måndagsmorgonen möttes företagsledare och influencers för att diskutera vad näringslivet och sociala medier-profiler har att lära av varandra.

Deltog gjorde bland andra företagsledare från Cloetta och Tele2 samt tongivande influencers som Margaux Dietz, Michaela Forni och Alexander Pärleros.

Bakom initiativet – som syftar till att bygga en bro mellan näringslivet och det nya mediesverige – ligger Redgert Comms och Nasdaq.

– Näringslivet sitter på sin sida av bron och funderar på hur man ska nå ut framöver; tilltala en yngre publik, digitalisera sig och bli en attraktiv arbetsgivare medan influencers sitter på andra sidan och funderar på hur de kan göra sina samarbeten mer intressanta, informativa och folkbildande, säger Daniel Redgert, vd på Redgert Comms, till Dagens Media.

– Jag vill förena dessa världar för att jag är övertygad om att när vi börjar prata med varandra kommer framtidens sätt att arbeta med influencer marketing att uppstå, fortsätter han.

Daniel Redgert berättar att idén väcktes när han var med på noteringen av en kunds bolag på Nasdaq för några månader sedan.

– Precis efter att bolaget var noterat pratade jag med en man som jobbade med själva noteringen och han berättade att det viktigaste nu var att få ut att aktien finns att köpa. Jag fick genast tusen idéer om hur man skulle kunna göra ännu mer marknadsföring, mer än det traditionella ”skicka en pressrelease till Dagens Industri”. Idéer som framförallt syftar till att få ut information om bolaget till privatpersoner. Det blir enklare och enklare för privatpersoner att spara och placera sina pengar i aktier, då måste företagen nå ut direkt till dem.

Lauri Rosendahl, börschef på Nasdaq, ser influencersfrukosten som ett spännande initiativ att nå ut till en yngre målgrupp med nya kanaler.

– Digitaliseringen har förändrat vårt samhälle och vårt sätt att söka information som konsumenter och inom näringslivet. Jag tror det finns saker att lära av varandra genom en bättre förståelse, då kanske samarbeten kan uppstå. Och som marknadsplats vill vi vara en öppen plats för nya möten med våra noterade bolag där idéer kan födas och växa, säger han till Dagens Media.

Daniel Redgert fyller i:

– Influencers bolag växer och växer. Många har flera anställda under sig och börjar ge sig in i affärsområden som inte enbart kretsar kring sig själva. Jag upplever att det finns ett stort intresse för influencers att höra mer om hur man bygger stabila bolag.

Vilka frågor är mest brännande mellan näringslivet och influencers?

– Vi vet att många av våra noterade bolag har funderingar på hur kommunikationen och marknadsföringen ständigt förändras och då kan detta frukostmötet förhoppningsvis bidra till nya tankar för ökad visibilitet. Många funderar väl också på om det är trovärdigt att jobba med influencers och då är ett möte den bästa vägen för att skapa en bättre uppfattning, säger Lauri Rosendahl.

Daniel Redgert säger att även om influencer marketing inte är någonting nytt, upplever han fortfarande att det finns fördomar och förutfattade meningar kring vad en influencer gör.

– Ibland stämmer dessa, men många av personerna som arbetar som influencers är hårt arbetande företagare som använder sin opinionsbildande makt till att göra bra saker.

Hur betraktas influencers som samarbetspartners inom näringslivet idag – hur stark trovärdighet har dem?

– Precis som alla mediekanaler kan man inte  dra alla influencers över en kant, säger Lauri Rosendahl och fortsätter:

– Det handlar om förtroende för individer medvärderingar som stämmer överens med bolagets egna värderingar och som attraherar rätt målgrupp av följare. Som alltid kan detta användas på bättre och sämre sätt och det är klart att det måste ske med eftertanke. Ett bra exempel är ju Margaux som använder sin påverkan på en yngre målgrupp för att få dem intresserade för politk i sina partiledarintervjuer.

Hur har reaktionerna på initiativet från medverkande influencers och företagsledare sett ut?

– Väldigt positiva. Alla inbjudna influencers jobbar hela tiden med att förnya sig och göra större och bättre saker – om samarbetsmöjligheter med näringslivet uppstår finns det verktyg att göra moderna och innovativa samarbeten. Dessutom kan man då ta ett kliv från att göra för mycket konsumtionsrelaterat, säger Daniel Redgert.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev