Så ska Fi ta sig till riksdagen

2018-02-08 07:00  
"Vi har en valbudget på 3 miljoner kronor varav vi ska samla in 2 miljoner kronor genom vår valfond", säger Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig på FI. Foto: Wikimedia commons

KARTLÄGGNING DEL 4 av 4. Byråsamarbeten, marknadsföringsbudget och annonskanaler – Dagens Media har tagit reda på hur de politiska partierna laddar inför valet 2018.

Socialdemokraterna är det parti som satsar mest pengar på att vinna valet 2018: 70 miljoner kronor planerar partiet att lägga på olika kommunikationsinsatser. Det framgår av Dagens Medias kartläggning av de politiska partiernas kommunikation under valåret.

När det gäller kanalval kommer partierna föga förvånande satsa mer på kommunikation i digitala kanaler än vad man gjorde inför valet 2014.

– Facebook är som en digital valstuga som är öppen dygnet runt och året om och där finns människor i alla åldrar från hela landet, svarar Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson.

Det samtliga partier generellt ser som sin största kommunikativa utmaning inför valet är att förtydliga för väljarna vad som faktiskt är partiets budskap, i en tid då det blir allt svårare att nå fram i medieflödet.

– Det blir då svårare för väljaren att veta vad partierna faktiskt tycker och därmed se skillnaderna, säger Miljöpartiets presschef Pontus Tengby.

Merparten av partierna har klart vilka byråer de ska samarbeta med under valkampanjen. Sverigedemokraterna sticker ut som enda parti som aldrig samarbetar med externa byråer, i någon del av sitt arbete.

Det finns inom Sverigedemokraterna en tradition av att de flesta utmaningarna kan lösas av oss själva, svarar Mattias Wester på SD:s kommunikationsavdelning.

Läs nedan om hur Feministiskt initiativ (FI) förbereder sig inför valet.

Läs även om regeringspartiernas, alliansens och Sverigedemokraternas valkommunikation. Dagens Media har även kontaktat Vänsterpartiet, som inte återkommit med svar.

 

Feministiskt initiativ

Amanda Mogensen, kommunikationsansvarig

Vilken byrå eller vilka byråer samarbetar ni med under valkampanjen och varför föll valet på just dem?

– Vi samarbetar med många byråer och frilansare. Vi bygger vår valkampanj på idén om att alla som vill vara med och bidra till att förnya politiken och förändra makten får vara med. Sedan har vi ett mer långsiktigt samarbete med Madder, som också varit en viktigt del i framtagandet av vårt valkampanjsmaterial.

Hur mycket pengar planerar ni att lägga på reklam under valåret?

– Feministiskt initiativs ekonomiska ramar är extremt begränsade jämfört med de andra partiernas. Vi har en valbudget på 3 miljoner kronor varav vi ska samla in 2 miljoner kronor genom vår valfond. Vi driver partiet med ideella krafter och saknar både kontor och personal. 

Vilken annonskanal är viktigast för er?

Vår budget för annonsering är näst in till obefintlig. Vi har en tydlig prioritering av digitala och sociala medier.

Vilken ser ni som er största utmaning kommunikationsmässigt?

Vår största utmaning är att nyhetsredaktionerna i stor utsträckning fortfarande endast redovisar riksdagspartiernas politik och att vi inte blir inbjudna till partiledardebatterna. Effekten av detta blir i förlängningen att medborgare inte får information vilka alternativ som går att rösta på och att demokratin försvagas. Demokratin blir på så sätt en fråga om pengar och inte politisk förändring. En annan utmaning är att det hån, hat och hot med sexistiska och rasistiska motiv som vi ständigt utsätts för. Även detta är en utmaning för demokratin, eftersom det tvingar enskilda personer till tystnad. Vi jobbar därför aktivt för att skapa hjärterum och trygga allas rätt att ta plats i det politiska samtalet.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt