Så ska AI ta marknadsföringen in i framtiden

NEXT M. Nikos Acuña, chief visionary på Sizmek, berättar om framtidens marknadsföring: "AI kommer att leda till en förbättrad prestation för företagen", säger han till Dagens Media.

Under marketing- och techeventet Next M:s första dag var en av talarna Nikos Acuña, chief visionary på Sizmek. Under rubriken "Agents of transformation: exponential marketing in the cognetive era" pratade han om hur AI kan förändra och förbättra framtiden för marknadsförare.

Efter hans anförande tog sig Dagens Media ett snack med Nikos Acuña för att höra mer om framtiden för marknadsföring och vad han menar med "den kognitiva eran". 

– Kognitiva eran är en intelligens-era. Med tillkomsten av AI har vi fundamentalt börjat förstå naturen av intelligens. Vi förstår hur kaos kan bli en struktur som gör att vi kan förstå världen, säger Nikos Acuña, och fortsätter:

– Med tillkomsten av alla förändringar i form av teknologiska nyheter och trender har det inneburit att vi går mot en intellektuell renässans. Där vi alla är sammankopplade.

Hur kommer det påverka marknadsföringen?

– Alla som driver någon form av marknadsföring får insikter som förhöjer kundupplevelsen.

Som ett exempel nämner Nikos Acuña skobranschen.

– När ett företag söker fler som vill köpa skor tar de all den information de möjligt kan hitta; var har människor har varit, vem har köpt förut och vad kopplar dem till ditt varumärke? De frågorna kommer att översättas i en insikt över din kundbas. Den insikten skapar senare en bättre marknadsföringsstrategi.

– Sen handlar det också om att skapa en infrastruktur som gör att marknadsförare får en bättre kontroll på sin data.

Lyfter fram Spotify

Bland annat ett svenskt företags teknologi har fångat Nikos Acuñas uppmärksamhet. 

– Jag tycker Spotify är intressant för att de inte använder en särskilt avancerad AI-teknologi.

Nikos Acuña syftar på musiktjänstens rekommendations-verktyg, som han hävdar även kan vara intressant för marknadsförare.

– Det är inte superavancerat. När nu den typen av teknologi kan börja att hitta mer relevanta och förutsägande rekommendationer, då kommer det också kunna förbättra det vi vill göra.

Vad kan man göra med den tekniken?

– Den kan förutsäga saker innan de sker. Du kan förutse vad en konsument kommer göra härnäst. När ett röstsystem förstår att du ska flyga till Frankfurt kan den fråga om du vill att den ska checka in åt dig. Det är den exakta kärnan i vad vi försöker göra med AI – förutse våra beteenden så vi slipper tänka på de mindre sakerna i vardagen, säger Nikos Acuña.

Han menar att graden av hur mycket och ofta marknadsförare börjar nyttja AI kommer spela en stor roll.

– Att vi börjar jobba lite mer med AI kommer leda till en förbättrad prestation för företagen. Ännu mer AI i framtiden kan leda till att vi kan föra samman alla olika teknologier. De bästa bilföretagen gör det redan och alla bankföretag har sina egna intelligenta system.

Publicerad 2018-04-11 14.19Uppdaterad 2018-04-13 08.57

Ämnen i artikeln: