Få hela storyn
Starta din prenumeration
Marknadsföring
Publicerad: 28 februari 2017, 16:18
Uppdaterad: 28 februari 2017, 16:23
Nästan hälften av alla onlineköp slutförs från mobila enheter, enligt en rapport från Criteo.
Närmare hälften (48 procent) av alla svenska onlineköp slutförs från mobila enheter. Det visar Criteos rapport State of cross-device commerce report, som arbetar med datadriven och beteendebaserad annonsering.
Det gör att Sverige placerar sig på en tredje plats – efter Storbritannien och Japan.
Smartphones står för 38 procent av köpen, det innebär en ökning under 2016 med 10 procent.
Köpen på surfplatta tappar istället med 9 procent.
Criteo menar att den 10-procentiga ökningen är något som detaljhandeln måste ta på allvar för att synkronisera shopping-upplevelsen över olika enheter.
Enligt rapporten involverar 42 procent av alla svenska onlineköp två eller fler enheter, så kallat cross-device. För att nå dessa köpare krävs nya mätmetoder för att korrekt kunna analysera och utvärdera olika marknadsföringsinsatser, menar Criteo.
Det är fel väg att gå att utvärdera köpresan linjärt menar Criteo då det kan orsaka onödiga annonsinvesteringar som inte landar rätt hos konsumenten.
Att just mobilen är av stor vikt i kundresan är även något som Facebooks Sverigechef Sam Rihani understrukit. Han menar att det för annonsörer gäller att förstå att mobilen är framtiden.
– Om man vill fortsätta ha ett jobb, om man ska hård dra det, och vara verksam så måste man inse det för att det är där [i mobilen] som alla kunder och konsumenter är, sa Sam Rihani till Dagens Media november förra året.
Rapporten baseras på över 1,7 miljarder transaktioner och över 3 300 e-handlare globalt.