Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Så reagerar annonsörerna på Martin Sorrells sorti

Publicerad: 18 April 2018, 07:46
Uppdaterad: 18 April 2018, 07:52

WPP:s avgående grundare och vd Martin Sorrell. Foto: Flickr

Byrånätverkets WPP:s kunder vill inte uttala sig om Martin Sorells avgång.


Ämnen i artikeln:

WPPProcter GambleUnilever

Nyligen meddelade Martin Sorell, vd för världens största byrånätverk WPP, att han lämnar sin post.

Det som följd av en intern utredning som tillsatts på grund av att Sorell misstänkts för "olämpligt beteende" och för att ha missbrukat företagets tillgångar. Vad beteendet mer specifikt har bestått i är ännu okänt.

Ännu verkar Martin Sorells avgång inte ha fått några konkreta konsekvenser i form av kundtapp.

Adage har försökt nå några av WPP:s allra största kunder, men Procter & Gamble, Unilever, Johnson & Johnson, Ford Motor, Kimberly-Clark Corp. och Dannon avbjöde antingen att kommentera på det som har hänt, eller svarade inte över huvud taget.

En talesperson för Johnson & Johnson säger till Adage att man endast vill bekräfta att det inte sker någon förändring i bolagets samarbete med WPP.

Samtidigt konstaterar Adage att Martin Sorells avgång kommer att få konkreta effekter för kunderna, då han var känd för sitt nära samarbete med både byråer och kunder.

Jim Stengel, tidigare marknadschef på Procter & Gamble, numera konsult, säger till Adage att Sorell kommer bli svårersättlig både för WPP och för kunderna.

– Det fanns ingen som honom. Han stod väldigt nära varje kund.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

WPPProcter GambleUnilever

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.