Så reagerar annonsörerna på Martin Sorrells sorti

WPP:s avgående grundare och vd Martin Sorrell. Foto: Flickr

Byrånätverkets WPP:s kunder vill inte uttala sig om Martin Sorells avgång.

Nyligen meddelade Martin Sorell, vd för världens största byrånätverk WPP, att han lämnar sin post.

Det som följd av en intern utredning som tillsatts på grund av att Sorell misstänkts för "olämpligt beteende" och för att ha missbrukat företagets tillgångar. Vad beteendet mer specifikt har bestått i är ännu okänt.

Ännu verkar Martin Sorells avgång inte ha fått några konkreta konsekvenser i form av kundtapp.

Adage har försökt nå några av WPP:s allra största kunder, men Procter & Gamble, Unilever, Johnson & Johnson, Ford Motor, Kimberly-Clark Corp. och Dannon avbjöde antingen att kommentera på det som har hänt, eller svarade inte över huvud taget.

En talesperson för Johnson & Johnson säger till Adage att man endast vill bekräfta att det inte sker någon förändring i bolagets samarbete med WPP.

Samtidigt konstaterar Adage att Martin Sorells avgång kommer att få konkreta effekter för kunderna, då han var känd för sitt nära samarbete med både byråer och kunder.

Jim Stengel, tidigare marknadschef på Procter & Gamble, numera konsult, säger till Adage att Sorell kommer bli svårersättlig både för WPP och för kunderna.

– Det fanns ingen som honom. Han stod väldigt nära varje kund.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-04-18 07.46Uppdaterad 2018-04-18 07.52

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: